اطلاعات عمومی, تغذیه و سلامتی, راهنمای خرید

آیا برنج برای سنگ کلیه مضر است؟ تاثیر سبوس برنج بر سنگ کلیه

تاثیر سبوس برنج بر سنگ کلیه

سنگ کلیه یکی از بیماری‌های کلیوی به شمار می‌رود که بسیار نیز رایج شده است. از جمله بیماری‌های دردناکی است که موقع بروز آن و مراجعه به پزشک روش‌های مختلفی برای درمان آن ممکن است در برابرتان قرار گیرد. در این میان برای درمان یا جلوگیری از بروز سنگ کلیه از رژیم‌های غذایی مختلف و مواد غذایی موثر در این زمینه استفاده می‌شود. برنج ایرانی، مخصوصا سبوس آن از جمله مواد غذایی است که در درمان این بیماری تاثیر دارد. به طور کلی خواص سبوس برنج زیاد بوده و در حفظ و بهبود سلامتی تاثیر دارد.

سنگ کلیه و انواع آن

سنگ کلیه جسمی جامد است که از تجمع و کریستالی شدن برخی مواد معدنی مانند کلسیم، اگزالات و فسفات در کلیه به وجود می‌آید. سایز آن از اندازه شن تا اندازه‌های بزرگ‌تر ممکن است باشد که سایز آن نشان دهنده شدت وخامت این بیماری است. به طور کلی 4 نوع سنگ کلیه وجود دارد. رایج‌ترین نوع سنگ کلیه از جنس کلسیم است. اسید اوره،  struvite و cystine سه نوع دیگر سنگ کلیه هستند. هر کدام از این‌ها با انجام آزمایش ادرار از افراد قابل تشخیص هستند. حرکت این سنگ در کلیه یا مجاری ادرار به شدت دردناک خواهد بود و از اولین علائمی که موجب با خبر شدن فرد از بیماری خود می‌شود نیز بروز همین درد است.

انواع سنگ کلیه
انواع سنگ کلیه و روش های درمان آن

درمان سنگ کلیه با سبوس برنج

تحقیقات زیادی برای بررسی تاثیر سبوس برنج بر درمان سنگ کلیه انجام شده و نتایج مثبتی نیز داشته است. سبوس برنج بر درمان سنگ کلیه از جنس کلسیم بیشترین تاثیر را دارد. به دلیل اینکه سبوس حاوی فیتات و یا فیتیک اسید است می‌تواند جلوی جذب کلسیم اضافی را بگیرد. افراد مختلفی که مبتلا به این بیماری بوده‌اند، طی یک رژیم غذایی به طور روزانه حداقل 20 گرم سبوس برنج مصرف کردند. بعد از گذشت مدتی طی آزمایشاتی که انجام شد با توجه به کاهش میزان کلسیم در ادرار آن‌ها معلوم شد که سبوس برنج بر درمان سنگ کلیه تاثیر دارد. به علاوه مصرف سبوس برنج خواص متعددی برای بدن دارد. تنظیم سطح کلسترول و فشار خون از فواید دیگر سبوس برنج است که این موارد تاثیر غیر مستقیم بر عارضه سنگ کلیه دارند.

پیشنهاد می‌شود: خواص برنج برای کیسه صفرا

آیا برنج برای سنگ کلیه مضر است؟

به طور کلی مصرف برنج به تنهایی برای سنگ کلیه ضرری ندارد. اما با خوردن بیش از حد برخی غذاهایی که برنج درست می‌شود مانند شیر برنج و غذاهای نشاسته دار ممکن است محرک سنگ کلیه باشد. به علاوه نان‌های بدون سبوس، ماکارونی، حلیم و آرد سفید نیز از غذاهایی است که ممکن است در بروز سنگ کلیه نقش داشته باشند. اگر مبتلا به سنگ کلیه هستید یا می‌خواهید از بروز آن جلوگیری کنید، برنج قهوه ای و نان‌های پخته شده با آرد سبوس را وارد رژیم غذایی خود کنید.

علل بوجود آورنده سنگ کلیه

عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، رژیم نامناسب غذایی، مصرف بیش از حد برخی داروها و مکمل‌ها و عدم تحرک کافی همگی در تشدید و بوجود آمدن این عارضه موثر هستند. اکثر سنگ‌های کلیه‌ای که به صورت ژنتیکی ایجاد می‌شوند در دسته cystine قرار می‌گیرند و ربطی به کلسیم ندارند. علاوه بر آن برخی از غذاهایی که مصرف می‌کنیم در تشکیل سنگ کلیه نقش دارند. سبزیجاتی مثل اسفناج و چغندر که حاوی اگزالات هستند، مصرف بیش از حد نمک، برخی مکمل‌ها مثل ویتامین سی، نوشابه و گوشت می‌توانند تحریک کننده سنگ سازی کلیه باشند.

درمان سنگ کلیه
درمان سنگ کلیه

راه‌های درمان سنگ کلیه

بهترین راه جلوگیری و درمان سنگ کلیه مانند هر بیماری دیگری، رعایت رژیم غذایی است. مصرف مایعات و مرکبات به اندازه کافی، از تجمع کلسیم در کلیه جلوگیری می‌کند. علاوه بر آن مواد غذایی مانند خاکشیر، سرکه سیب، سبوس برنج، انار، سیاه دانه و هندوانه از جمله مواد غذایی مفید برای درمان این بیماری هستند. همچنین از روش‌های سنتی درمان سنگ کلیه مصرف آبجو و چای سبز است. روش‌های خانگی و سنتی بیشتر در پیشگیری این بیماری نقش خواهند داشت. اگر سنگ کلیه شما چیزی بیشتر از حد مجاز داشته باشد، برای درمان آن نیاز به رو‌های پزشکی مانند مصرف قرص، آمپول و سنگ شکنی است.

دیدگاهتان را بنویسید