اطلاعات عمومی, تغذیه و سلامتی, راهنمای خرید

خواص برنج برای کیسه صفرا

مصرف برنج و کیسه صفری

آیا می‌دانستید یکی از مواد غذایی توصیه‌شده در رژیم‌های غذایی بیماران کیسه صفرا «برنج» است؟ این ماده غذایی پرطرفدار در ایران، با وجود مواد مغذی و خواص بسیار، به‌عنوان یک غذای کامل برای رفع مشکلات کیسه صفرا شهرت یافته است. به‌طوری که اکثر پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند آن را، حتی شده فقط به‌خاطر محتوای فیبر، از رژیم غذایی خود حذف نکنند. همراه ما باشید تا مفصل درباره ارتباط برنج و کیسه صفرا صحبت کنیم.

مشکلات تهدیدگر سلامت کیسه صفرا

کیسه صفرا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن و عضو اساسی سیستم گوارش، در معرض انواع خطرات است. وظیفه این ارگان تولید صفرا برای کمک به هضم بهتر و انتقال مواد زائد از کبد به روده کوچک است. اما گاهی تجمع رسوب در کیسه صفرا در اندازه‌های کوچک و بزرگ، عملکرد این ارگان را مختل کرده و موجب درد و ناراحتی بیمار می‌شوند.

تاثیر برنج بر کیسه صفرا
برنج سرشار از فیبر و تاثیر ان بر سلامت کیسه صفرا

پزشکان معتقدند پیروی از یک برنامه غذایی سالم تا حد زیادی احتمال بروز مشکلات صفراوی را از بین می‌برد. یعنی با مصرف برخی از مواد غذایی مقوی و کنارگذاشتن برخی غذاهای پرچرب، می‌توان خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا و مشکلات دیگری همچون التهاب کیسه صفرا را به حداقل رساند.

برنج برای سلامت کیسه صفرا

اشاره کردیم که خواص بی‌نظیر برنج به‌عنوان یک غذای کامل موجب شده تا اکثر پزشکان آن را یک ماده غذایی خوب و مفید برای کیسه صفرا بدانند و در رژیم بیماران صفراوی توصیه کنند. غذاهای مفید برای این افراد چربی اشباع‌شده کمتری دارد. چربی‌های ترانس، کلسترول و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده به‌طور کامل از رژیم غذایی آنها حذف و در عوض غذایی اضافه می‌شود که کمترین میزان چربی را دارند. برنج از این جهت برای بیماران صفراوی مفید است که کمترین میزان چربی مضر را داشته و فاقد هرگونه کلسترول و سدیم است.

برنج سرشار از پروتئین

چیزی به‌اندازه پروتئین برای حفظ سلامت کلی و رشد بدن ضروری نیست. بدن ما برای ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده به این درشت‌مغذی پرفایده نیاز دارد و کمبود آن را تاب نمی‌آورد. به‌خصوص بیمارانی که با مشکلات کیسه صفرا دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، برای مقابله با آن به برخی منابع پروتئین نیاز دارند و از برخی دیگر باید اجتناب کنند. برای مثال منابعی مثل گوشت قرمز و لبنیات اگرچه سرشار از پروتئین هستند، استفاده از آنها به دلیل چربی بالا توصیه نمی‌شود. چراکه چربی مضر سلامت بیماران صفراوی را به خطر می‌اندازد. در حالی که برنج، این ماده غذایی کم‌چرب، نیاز بدن به ماده مغذی پروتئین را به سالم‌ترین و بهترین شکل ممکن پاسخ می‌دهد.

برنج سرشار از فیبر

یکی دیگر از دلایل مهم توصیه برنج در رژیم غذایی بیماران کیسه صفرا، محتوای فیبر زیاد در برنج ایرانی است. پزشک به این بیماران مصرف غذاهای پر از فیبر را توصیه می‌کند؛ چراکه با وجود فیبر، مواد غذایی راحت‌تر در روده حرکت می‌کنند و ترشح اسید صفراوی ثانویه به حداقل می‌رسد. از طرفی مصرف آن در درازمدت، سلامت دستگاه گوارش را به‌دنبال دارد. محصولاتی مثل جو، غلات کامل و برنج به رسوبات اجازه تجمع در کیسه صفرا را نمی‌دهند. به همین خاطر وجود محصولات غلات به‌خصوص برنج در رژیم غذایی افراد با مشکلات صفراوی بی‌نهایت مهم است و به‌عنوان یک ماده غذایی و منبع فیبر باید در رژیم این افراد گنجانده شود.

برنج سرشار از فیبر
برنج سرشار از فیبر

برنج سرشار از آنتی‌اکسیدان

بدن برای بهبود مشکلات صفراوی علاوه بر فیبر و پروتئین، به برخی از آنتی‌اکسیدان‌ها هم نیاز دارد. آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین سی، ویتامین آ و … که به‌وفور در برنج یافت می‌شوند، در بهبود عملکرد کیسه صفرا بسیار مفیدند و از بسیاری از از بیماری و مشکلات مرتبط با کیسه صفرا جلوگیری می‌کنند. به‌ همین علت مصرف این ماده غذایی اثر شگفت‌انگیزی بر سلامت کلی افراد می‌گذارد.

خرید برنج برای کیسه صفرا

همه خواصی که تا به اینجا برای برنج و کیسه صفرا برشمردیم، به شرطی صحیح است که هنگام خرید، برنج اعلای ایرانی را انتخاب کنید و پیش از خرید، از کیفیت و اصالت محصول مطمئن شوید. برای تشخیص برنج مرغوب و باکیفیت، به چند نکته دقت کنید. اولا اینکه برنج‌ها سالم و عاری از سفیدک یا لک و سیاهی باشند. نکته بعدی هم‌اندازه بودن برنج‌ها و نبود ذرات ناخالصی در آنهاست تا مطمئن باشید دقیقا همان برند برنجی که خریده‌اید را تحویل می‌گیرید. در نهایت بعد از خرید باید از محصول در شرایط محیطی مناسب و دور از گزند حشرات و آفات نگهداری کنید تا سلامت روز اول را مدت‌ها حفظ کند.

برای مشاهده قیمت و خرید برنج ایرانی اینجا کلیک نمایید.

جمع‌بندی

در ایران یا خارج از ایران، برنج یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی و پای ثابت سفره اکثر خانواده‌هاست. علت این محبوبیت فقط پخت خوب و عطر دل‌انگیز نیست. این ماده غذایی پر از خواص و مزیت‌ افراد سالم و بیمار، مثل بیمارانی است که با مشکلات کیسه صفرا دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. مصرف متعادل برنج اصیل و مرغول نه‌تنها ضرری برای این بیماران ندارد، بلکه می‌تواند جزء اثربخشی در رژیم غذایی آنها بوده و با محتوای فیبر قابل توجه، به سلامت آنها کمک کند.

اگر شما با دیگر خواص برنج برای کیسه صفرا آشنا هستید، خواهشمندیم نظرات‌تان را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید