راهنمای خرید

طرز تهیه دال عدس با برنج

طرز تهیه دال عدس با برنج

دال عدس از دسته حبوبات و خانواده عدس‌ها است. نوعی عدس، عدس قهوه‌ای وقتی پوست خارجی آن کنده و به دو نیم تقسیم شود، به آن دال عدس گفته می‌شود. دال عدس ظاهری کوچک‌تر از عدس و رنگ نارنجی دارد. میزان فیبر و پروتئین دال عدس بسیار زیاد است و می‌تواند برای گیاه خوارها نیز گزینه مناسبی به عنوان جایگزین گوشت باشد. دال عدس پلو نیز غذایی ساده، خوشمزه و مقوی است که به عنوان غذای سنتی جنوب ایران شناخته می‌شود.

دال عدس
دال عدس

طرز تهیه دال عدس پلو مجلسی

مواد لازم جهت پخت پلوی دال عدس را به همراه دستور تهیه آن برای 4 نفر را با گوشت چرخکرده در جدول زیر مشاهده می‌کنید. برای تهیه این غذا در مقیاس کمتر یا بیشتر می‌توانید به تناسب مواد را کم و زیاد کنید.

مواد لازم برای 4 نفر
برنج4 پیمانه
دال عدس2 پیمانه
گوشت چرخکرده300 گرم
پیاز2 عدد
سبزی خشک معطر2 تا 3 قاشق غذاخوری
آرد سوخاری2 و نیم قاشق
روغنبه میزان لازم
ادویه و زعفرانبه میزان لازم

مرحله اول

ابتدا دال عدس و برنج را جداگانه به خوبی پاک کرده و بشویید، سپس به مدت 1 الی دو ساعت اجازه دهید خیس بخورند. استفاده از برنج ایرانی طارم و کشت دوم به دلیل پخت عالی و میزان قد کشی بعد پخت، برای درست کردن دال عدس پلو مجلسی گزینه مناسبی است.

برای خرید انواع برنج ایرانی طارم، هاشمی و کشت دوم کلیک کنید.

مرحله دوم

در این فاصله گوشت چرخکرده را با یک پیاز و ادویه مزه دار کنید و سپس سبزی معطر (ریحان و جعفری) را به همراه آرد سوخاری به خوبی با گوشت مخلوط کنید و به صورت کوفته‌های کوچک اندازه گردو در آورید و در روغن سرخ کنید.

مرحله سوم

برنج را پس از خیس خوردن با میزان کافی از آب و نمک روی گاز بگذارید و حدود 10 دقیقه بعد آبکش کنید. برنج باید به حدی روی گاز بماند که سفتی و خامی مغز آن از بین برود نه اینکه کامل پخته شود.

مرحله چهارم

پیاز باقی مانده راربه صورت خلالی خرد کرده و با کمی روغن تفت دهید و دال عدس را به همراه ادویه به آن اضافه کنید. با شعله کم کمی مواد را با هم تفت دهید و کنار بگذارید.

مرحله پنجم

یک قابلمه با ساز مناسب انتخاب کنید، کف آن را چرب کرده و روی گاز قرار دهید. از ته دیگ دلخواه استفاده کنید. سپس برنج و مخلوط پیاز و دال عدس را به صورت لایه لایه درون قابلمه بریزید. درب قابلمه را بگذارید و به مدت 40 دقیقه زمان دهید تا دم بکشد.

مرحله آخر

پس از دم کشیدن برنج ان را در دیس ریخته و با کوفته قلقلی‌ها تزئین کنید. حال دال عدس پلو آماده سرو است.

چند نکته مهم درباره دسترو پخت دال عدس با برنج

  • می‌توانید اگر گیاهخوار هستید این غذا را بدون گوشت میل کنید. به دلیل وجود دال عدس، این غذا بدون گوشت نیز منبع غذایی بسیار مقوی بشمار می‌رود.
  • گوشت‌ قلقلی را می‌تواند درون برنج نیز بریزید. گوشت‌های قلقلی را بعد سرخ کردن با پیاز و دال عدس مخلوط کنید و لا به لای برنج بریزید.
  • میزان پیاز و سبزی معطر در این غذا مهم است و عطر و بوی بی‌نظیری به آن می‌دهد.
  • دال عدس برخلاف دیگر حبوبات‌ها نیازی به پختن جداگانه ندارد و با بخار برنج هنگام دم کشیدن کاملا پخته و نرم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید