اطلاعات عمومی

آیا احتمال سم در برنج ایرانی وجود دارد؟

احتمال سم در برنج ایرانی

یکی از نگرانی های افراد در استفاده از برنج، امکان وجود سم در برنج است که در این مقاله به بررسی آن پرداخته ایم.

یکی از نگرانی‌هایی که بسیاری از افراد در مصرف برنج دارند، وجود سم در برنج است که در این مقاله می‌خواهیم به بررسی آن بپردازیم. برنج به عنوان یکی از غذاهای اصلی در کشورهای آسیایی به شمار می آید. سالیانه حجم بالایی از این ماده غذایی در کشورهای مختلف آسیایی کشت می شود. ایران به عنوان یکی از تولید کننده های اصلی این ماده غذایی در جهان است. هر سال حجم بالایی از انواع برنج ایرانی در بازارهای خارجی و داخلی خرید و فروش می شود.

میزان مصرف برنج در بین ایرانیان بسیار بالاست و تقریبا در منو تمام غذاهای اصلی آنها حتما برنج ایرانی وجود دارد. به همین دلیل کیفیت و مرغوبیت آن اهمیت دارد و به صورت مستقیم در سلامتی بدن هم تاثیرگذار است.

یکی از مواردی که ذهن همه را به خود جلب کرده، استفاده از انواع کود شیمیایی در برنج هنگام کشت برنج است. برنج نیز مانند تمام مواد غذایی دیگر برای رشد و نمو خود به یک سری مواد مغذی و شرایط ویژه نیاز دارد. یکی از مواردی که در رشد بهتر این ماده تاثیرگذار است، کاربرد انواع کودهای مختلف است که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

عواملی که در عملکرد رشد برنج تاثیر گذارند

تصور بسیاری از افراد در مورد مراحل کشت برنج اشتباه است. آنها تصور می کنند که استفاده از کودهای مختلف برای رشد برنج باعث ایجاد سم در برنج می‌شود. در صورتی که این دیدگاه و تصور کاملا اشتباه است.  نکته مهم در زمان درست استفاده از کود است که این امر توسط کشاورزان ایرانی با توجه به تجربه بالایی که در کشت این محصول دارند به صورت کامل رعایت می شود.

به صورت کلی عواملی که در عملکرد رشد برنج تاثیر گذارند عبارتند از:

  • استفاده از کودهای مختلف شیمیایی و آلی
  • آماده کردن زمین برای کاشت برنج
  • نوع بذر و سالم بودن نشاء

بنابراین می توان به این نتیجه رسید که استفاده از کود شیمیایی در برنج یک امر کاملا ضروری است. کاربرد انواع کودها باید به درستی صورت گیرد و نوع کودی که برای رشد برنج استفاده می شود نیز اهمیت دارد.

کشاورزان واقع در استان های گیلان و مازندران برای پیشگیری از سم در برنج نسبت به زمان دادن کود به شالیزارها اطلاعات کاملی دارند. فاصله بین برداشت محصول و دادن کود به شالیزار طولانی است. همین امر باعث می شود تا در هنگام برداشت محصول اثری از سم یا مواد مشابه در آن وجود نداشته باشد.

امروزه کشت برنج همانند سایر محصولات کشاورزی به صورت مدرن انجام می شود. برای جلوگیری از آسیب به رسیدن به خاک و سایر منابع طبیعی کیفیت و نوع کودها نیز تغییر کرده است. انواع کودهای نانو که تحت عنوان کود سبز نیز شناخته می شوند یکی از پیشنهادات عالی برای استفاده در کشت بهتر برنج به شمار می آیند.

بهترین زمان برای کوددهی برنج

کودپاشی در کشت برنج

مهمترین نکته در کوددهی برنج برای جلوگیری از سم در برنج، تایم و زمان درست آن است. چون کود به عنوان یکی از موارد حساس در رشد محصول برنج به شمار می آید. کاربرد درست آن باعث بالا بردن میزان برداشت برنج، کیفیت و سلامت محصول می شود.

کوددهی در واقع یکی از کارهایی است که برای تقویت زمین کشاورزی یا شالیزار برنج انجام می شود. این کار با توجه به کیفیت خاک شالیزار و مواد مغذی که برای رشد بهتر برنج در خاک مورد نیاز است، به کار می رود.

با توجه به مصرف برنج به مقدار بالا در داخل کشور و بسیاری از کشورهای منطقه، سالم بودن این محصول مستقیما در سلامتی بدن تاثیرگذار است. به همین دلیل زمان بندی کوددهی به شالیزارهای برنج کاملا دقیق و مشخص شده قبل و بعد از کشت برنج انجام می شود.

اصلی ترین بخش کوددهی مربوط به قبل از کشت برنج و اوایل کشت است. چون باعث از بین رفتن سم در برنج تا زمان برداشت محصول می شود. در صورت کاربرد کودهای سبز و نانو که امروزه توسط بسیاری از کشاورزان ایرانی انجام می شود، وجود سم در برنج غیر ممکن خواهد بود.

تاثیر استفاده از کود شیمیایی در برنج ایرانی

در یک دوره زمانی احتمال وجود سم در برنج بین افراد شایع شده بود و نگرانی هایی را در بین مردم ایجاد کرده بود. سازمان های مرتبط با بررسی های لازم توانستند مشکل را رفع کنند. چون این مسمومیت برنجی بیشتر مربوط به نمونه برنج های وارداتی بی کیفیت بود.

اما نگرانی وجود سم در برنج ایرانی نیز بین بسیاری از مردم به وجود آمده بود. همچنان هم کسانی هستند که دلیل این امر را نیز استفاده کشاورزان از انواع کودهای شیمیایی می دانند.

در اینجا باید این نکته را ذکر کنیم که استفاده از کود یک امر کاملا الزامی برای رشد و برداشت بهتر برنج است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی شاهد استفاده از کودهای آلی و سبز هستیم. این کودها یک جایگزین عالی برای کودهای شیمیایی و حیوانی هستند.

کودشیمیایی در برنج ایرانی

سم آرسنیک برنج چیست؟

یکی از انواع سم که در بیشتر مواد غذایی های ما موجود هست سم آرسنیک می باشد. از سم آرسنیک که در فارسی اکسیدان مرگ موش هم گفته می شود معمولا برای کشتن آفت ها، از بین بردن علف های هرز و حشرات استفاده می شود. این سم بصورت مستقیم در طبیعت وجود ندارد و معمولا بیشتر از آلودگی های محیطی نشات می گیرد. از بین مواد غذایی های مختلف که آلوده به این سم هستند، برنج توانایی ذخیره بیشتری از این سم را در خود دارد.

آلودگی های محیطی که در خاک ایجاد می شود باعث تجمع فلزاتی مثل جیوه، مس و سرب در برنج شده است.  با مصرف برنج به صورت متداول این فلزات در بدن تجمع پیدا می کنند. تجمع تمام این مواد نیز باعث به وجود آمدن ناراحتی ها و بیماری های مختلف می شود. سم آرسنیک(حجم زیاد) وقتی وارد بدن انسان شود کار سیستم گوارشی را بشدت مختل می کند و موجب مرگ می شود. از دیگر عوارض آن تغییر رنگ پوست و ایجاد لک هایی در پوست می شود، در ضربان قلب نیز تاثیر می گذارد. طبق تحقیقات انجام شده، وجود سم در برنج از نوع آرسنیک در برنج های وارداتی بسیار بالاست. به همین دلیل مصرف برنج های وارداتی در طولانی مدت می توانند مشکلات جدی را در بدن ایجاد کنند. اما سوالی که پیش می آید این است، برای از بین بردن سم آرسنیک در برنج چه راهکارهایی پیشنهاد می شود؟

روش های از بین بردن سم در برنج از نوع آرسنیک

در ادامه به چند روش ساده برای از بین بردن سم آرسنیک در برنج اشاره خواهیم کرد. این روش های ساده می تواند برای بسیاری از افراد کاربردی و جالب باشد. اولین قدم شستن برنج می باشد. آبی که با آن برنج را میشورید باید تمیز باشد و به خوبی برنج را با آن بشویید. البته شستن زیاد برنج هم موجب از بین رفتن املاح آن می شود. پس از شستن برنج آن را با آب فراوان بپزید.

طبق تحقیقاتی که توسط محققان صورت گرفت، قرار گرفتن برنج بمدت 5 دقیقه در آب جوش حجم زیادی از سم آرسنیک موجود در آن را از بین می برد. ابتدا آب را بجوش بیاورید و سپس برنج را داخل آن بریزید و بعد از جوش خوردن برنج در آب، آب آن را خارج کنید تا سم درون برنج به بیرون ریخته شود. پختن برنج با حجم بالایی از آب نیز یکی دیگر از راه های از بین بردن سم در برنج است. تحقیقات نشان داده میزان 74 درصد از سم آرسنیک در هنگام پختن برنج با حجم بالای آب، از برنج خارج می شود.

بیشتر بخوانید: آموزش پخت برنج با روش آبکشی

نکته حائز اهمیتی که باید در اینجا به آن اشاره کنیم درباره ی برنج قهوه ای می باشد. برنج قهوه ای ارزش غذایی بیشتری از برنج سفید دارد ولی سم آرسنیک موجود در آن بیشتر از برنج سفید می باشد، پس برای مصرف برنج قهوه ای حتما نکات بالا رعایت شود زیرا برنج قهوه ای بعلت ارزش غذایی بالا، برای کودکان زیاد مصرف می شود و دقت نکردن به این نکات باعث به خطر افتادن سلامتی کودکان می شود.

برنج کاویش

خرید برنج ایرانی از مراکز معتبر

برای پیشگیری از مشکلاتی مانند سم در برنج و احتمال مسمومیت در برنج باید نسبت به مرکز خرید محصول اطمینان داشت. در مراکز معتبر کیفیت محصول عرضه شده اهمیت دارد و افراد با خیال راحت می توانند برنج مصرفی خود را تهیه کنند.

سایت کاویش به عنوان یکی از عرضه کننده های برنج ایرانی باکیفیت فعالیت دارد. کسانی که نسبت به خرید یک برنج درجه یک و باکیفیت حساس هستند، سایت کاویش می تواند نگرانی آنها را از این بابت رفع کند. با چند کلیک ساده می توانید اقدام به خرید محصول کرده و آن را درب خانه خود تحویل بگیرید.

پیشنهاد ویژه: مشاهده و خرید برنج ایرانی سالم

1 نظر در “آیا احتمال سم در برنج ایرانی وجود دارد؟

  1. مریم گفت:

    چه جالب، یعنی برنج رو آبکش کنیم بهتره تمام سموم از بین میره؟

دیدگاهتان را بنویسید