آموزش آشپزی

غذا با میگو و برنج؛ یک پلو مجلسی و خوشمزه

غذا با میگو و برنج

تهیه غذا با میگو و برنج چگونه است؟ اگر به فکر تهیه یک غذای خوشمزه و متفاوت هستید، حتما در این مطلب همراه ما باشید. میگو پلو یکی از پرطرفدارترین و متفاوت ترین غذاهای ایرانی است که با دستورهای مختلف درست می شود. زادگاه این غذا مربوط به استان‌های جنوبی کشورمان است که بهترین میگو پلو را می توانید در استان بوشهر نوش جان کنید. بهترین مدل برای تهیه غذا میگو و برنج مخلوط این دو با یکدیگر و به صورت پلو است. اما اگر بخواهید مجلسی تر آن را درست کنید برنج را به صورت جداگانه و میگو را نیز جداگانه در کنار دیگر چاشنی ها پخت کنید.

در ادامه با ما همراه باشید تا با روش های مختلف برای تهیه میگو و برنج را یاد بگیرید.

طرز تهیه میگو پلو زعفرانی مخصوص مهمانی

طرز تهیه میگو پلو زعفرانی

تهیه این مدل غذا با میگو و برنج همانطور که از اسمش مشخص است، به‌صورت پلویی و همراه با زعفران پخته می شود.

ابتدا مواد اولیه مورد نیاز موجود در جدول زیر را تهیه کنید:

میگو پلویی ۵۰۰ گرم
برنج ۴ پیمانه
پیاز ۲ عدد
سیر ۴ حبه
هویج ۲ عدد
زعفران دم کرده به میزان لازم
کره به مقدار لازم
نمک فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
پودر پاپریکا ۱ قاشق چای خوری
سبزیجات معطر سه قاشق چای خوری
لیموترش تازه ۲ عدد

اولین مرحله: ابتدا میگوها را تمیز شسته و در یک کاسه قرار دهید. زعفران دم کرده، یک پیاز خرد شده و دو سیر خرد شده، آب لیمو ترش، فلفل، نمک و پودر پاپریکا را به میگو اضافه کنید و به آرامی هم بزنید تا مخلوط به دست آمده با یکدیگر ترکیب شوند.

دومین مرحله: میگوها را همراه با مواد اضافه کرده درون یک ظرف در بسته به مدت یک ساعت داخل یخچال قرار دهید تا کاملاً میگو هم مزه دار شود و طعم  و عطر خوش مزه ای به خود بگیرد.

سومین مرحله: در این مرحله یک پیاز را کاملا نگینی خرد کنید و همراه با دو حبه سیر رنده شده در کنار هویج های رنده شده به آرامی با کره سرخ کنید. بعد از طلایی شدن پیازها زرشک را به آن اضافه کنید و در حرارت کاملاً ملایم کمی تفت بدهید.

چهارمین مرحله: میگوها را همراه با کره با حرارت کامل ملایم تفت بدهید. خوب دقت داشته باشید میگوها سفت نشود. بعد از سرخ شدن هویج و پیاز سرخ شده را به میگو ها اضافه کنید.

ششمین مرحله: در مرحله آخر بعد از دم دادن برنج، برنج را با مواد میگو تزیین کنید.
برای یاد گرفتن طرز پخت برنج آبکش کلیک کنید.

یکی دیگر از مدل های تهیه غذا با میگو و برنج در کنار کشمش است. اگر کشمش‌ پلو دوست دارید حتما این مدل میگو پلو را امتحان کنید. ابتدا مواد اولیه گفته شده در جدول زیر را تهیه کنید:

برنج ۲ پیمانه
میگو ۲ عدد
پیاز یک عدد
سیر ۳ حبه
سیب زمینی ۱ عدد
کره به مقدار لازم
کشمش ۸۰ گرم
زعفران دم کرده به مقدار لازم
پودر دارچین 1.2 قاشق چای خوری
کره به مقدار لازم
نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

اولین مرحله: ابتدا سیب زمینی ها را به صورت نگینی خرد کرده و داخل روغن بریزید تا سرخ شود.

دومین مرحله: در دومین مرحله کشمش هایی که از قبل خیس کرده اید را داخل کره درون یک ماهیتابه قرار دهید و همراه با پودر دارچین و کمی زعفران تفت بدهید تا کمی کشمش ها مزه دار شود.

سومین مرحله: برای درست کردن میگو مقداری از پیاز خرد شده را داخل روغن قرار دهید و کمی تفت دهید. سپس سیر و زردچوبه به پیاز اضافه کنید تا عطر سیر کاملاً استشمام شود. سپس میگو شسته شده و تمیز شده را داخل سیر و پیاز قرار دهید و با یکدیگر تفت بدید. خوب دقت داشته باشید قبل از اضافه کردن میگوها، پیاز و سیر را بیش از حد سرخ نکنید. چرا که اغلب از همراه با میگو ها هم تفت داده شود.

چهارمین مرحله: حال نوبت به تهیه برنج خوشمزه برای میگو با کشمش پلو است. بعد از آبکشی کردن برنج مخلوط سیب زمینی و کشمش سرخ شده و میگو را لابلای برنج قرار دهید و منتظر بمانید تا برنج دم بکشد. بعد از دم کشیدن می توانید غذای خوشمزه ایرانی را نوشه جان کنید و از طعم آن لذت ببرید.

حتما بخوانید : غذای هندی با برنج؛ حس طعم و عطر متفاوت

نکات طلایی برای تهیه میگو با برنج

هر کدام از غذاهای ایرانی دارای نکات کلیدی است که رعایت کردن آنها باعث پخت بهتر و خوشمزه تر شدن غذا می شود. در موارد زیر به نکات های مهم برای تهیه میگو با برنج می‌پردازیم تا یک غذای خوشمزه و راحت برای مهمانی تهیه کنید:

  • بهتر است برای تهیه غذا با میگو و برنج از روغن کانولا استفاده کنید.
  • سیب زمینی ها را بیش از حد در داخل روغن سرخ نکنید. چرا که هنگام افزودن به غذا ممکن است له شود.
  • ادویه هایی که نباید هنگام تهیه میگو با برنج فراموش کنید؛ شامل زردچوبه، فلفل قرمز و گرد لیمو است.
  • در کنار این غذا می توانید از ترشی انبه تند استفاده کنید که به لذیذتر شدن غذا بسیار کمک می کند.
  • اگر دارای کلسترول هستید، برای تهیه غذا از روغن زیتون استفاده کنید و شوید تازه درون غذا بریزید.

کلام آخر

تهیه غذا با میگو و برنج یکی از خوشمزه ترین غذاهای جنوبی است لازم نیست هزینه های بسیار زیادی برای تهیه آن صرف کنید. اما در عین حال یک غذای کاملا متفاوت و مجلسی می باشد. همچنین مخلوط برنج با سیب زمینی، کشمش و دیگر مخلفاتی که دوست دارید باعث می‌شود یک غذای سیر کننده ترتیب داده باشید.

1 نظر در “غذا با میگو و برنج؛ یک پلو مجلسی و خوشمزه

دیدگاهتان را بنویسید