آموزش آشپزی

غذاهای سنتی فراموش شده با برنج

گردو پلو

کشور ما ایران، دارای تنوع بسیاری در غذاهای سنتی می‌باشد. در گذشته طبخ برنج، تنها به کته یا پلو محدود نمی‌شد. امروز می‌خواهیم چندین غذا با برنج که غذای سنتی هستند و به دست فراموشی سپرده شده‌اند برای شما معرفی کنیم.

کشور چهار فصل ما، دارای گیاهان و مواد ارگانیک بسیاری در دل طبیعت زیبای خود می‌باشد. در گذشته، مردم اکثر نیازهای غذایی خود را، از طریق استفاده از مواد طبیعی موجود در محل زندگی خود رفع می‌کردند.
برنج یکی از دانه‌های محبوب و پر‌استفاده در سفره ایرانیان قدیم بوده است. همچنین به دلیل وجود سبزیجات، دام و انواع دانه‌ها در اقلیم های مختلف ایران تنوع غذایی در ایران بسیار بالاست که متاسفانه بسیاری از این دستورهای غذایی به دست فراموشی سپرده شده اند.
تا به حال برایتان پیش آمده است که برای انتخاب و طبخ یک غذا برای ناهار یا شام، ساعت‌ها فکر کنید و در آخر، به گزینه‌های تکراری برسید؟
ما امروز قصد داریم چند نمونه غذا با برنج را، که مقوی‌تر و سنتی‌تر هستند را به سفره‌های رنگین شما بیاوریم تا از طعم جدید و لذیذ آن‌ها لذت ببرید.

تره شورباسی (شوربای تره)

شوربای تره
شوربای تره

این غذای بسیار ساده و خوشمزه، یکی از از خوراک‌های سنتی شهر تبریز است که می‌توانید نان را در آن تلیت کرده و نوش جان کنید. دستورهای مختلفی برای پخت آن وجود دارد. ما در اینجا، به نحوه پخت این غذا با برنج می‌پردازیم.
این غذا پر از کلسیم و پروتئین می‌باشد و ارزش غذایی بالایی دارد.

مواد لازم:
برنج مرغوب ایرانی نصف لیوان
آرد یک قاشق غذاخوری
تره کوهی یا تره معمولی ۱۰۰ الی ۱۵۰ گرم
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
تخم‌مرغ دو عدد

طرز تهیه: پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و در قابلمه متوسط، به همراه روغن کمی تفت دهید. سپس نمک، فلفل و زردچوبه را به آن اضافه کرده و کمی هم بزنید. آرد را به این مخلوط اضافه کنید و برای زمان کوتاهی، دوباره مواد را تفت دهید. حالا آب‌گوشت را به همراه برنج شسته شده و تره خرد شده، اضافه کنید. بهتر است تره‌ها را، به اندازه بند انگشت خرد کنید. می‌توانید در صورت تمایل، به آن گوشت رشته رشته شده نیز اضافه کنید. درب قابلمه را بر روی آن قرار دهید و با شعله متوسط، بگذارید در حدود یک ساعت بپزد. در آخر دو عدد تخم‌مرغ را، در آن شکسته و هم بزنید. پس از دو الی سه قیقه، شوربای شما آماده است.

گردو پلو

گردو پلو
گردو پلو

این غذا با برنج، یکی از جذاب‌ترین خوراکی‌های استان چهارمحال و بختیاری است. گردو پلو، می‌تواند جایگزین مجلل‌ترین غذاهای مراسمات شما باشد، که هم با گوشت و هم با مرغ سرو می‌شود.

مواد لازم:مغز گردو ۲۵۰ گرم
برنج طارم اعلا سه پیمانه
گوشت گوسفندی یا مرغ ۲۵۰ گرم
پیاز دو عدد
زرشک به مقدار دلخواه
زعفران، زردچوبه، نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه: مغز گردوها را برای چند دقیقه، در آب سرد قرار دهید و سپس خرد کنید.
گوشت یا مرغ را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید. یکی از پیازها را خرد کنید و در روغن، سرخ کنید. قبل از طلایی شدن پیاز‌ها، تکه‌های گوشت یا مرغ را به آن اضافه کرده و سپس نمک، فلفل و زردچوبه را در مخلوط بریزید و کمی تفت دهید. به مقدار کافی، در قابلمه آب بریزید و بگذارید با شعله کم، کاملاً بپزد.

دومین پیاز را خرد کرده و در ماهی‌تابه سرخ کنید. سپس گردو‌های خیس شده را به آن‌ها اضافه کرده و همزمان، زرشک را داخل آن بریزید. توجه داشته باشید که زرشک، نباید مدت زیادی روی حرارت باقی بماند. در همین حال برنج را در آب جوش، پخته و آبکش کنید. پس از آبکش کردن برنج، لایه لایه برنج و مخلوط گردو را داخل قابلمه ریخته و بر روی آن‌ها زعفران دم‌شده بریزید. گردو پلوی شما آماده است و می‌توانید به همراه گوشت یا مرغ پخته شده، آن را نوش جان کنید.

برای یادگیری فوت و فن های برنج آبکشی، به سومین مرحله این دستور غذایی مراجعه کنید.

شله بریان زیره

شله بریان زیره
شله بریان زیره

این غذای سنتی اصفهانی، دویست سال قدمت دارد و بسیار مقوی است. اگر به دنبال تقویت سیستم ایمنی بدن خود هستید، از این غذا با برنج غافل نشوید.

مواد لازم:

گوشت دنده یا گردن ۱۵۰ گرم
پیاز متوسط یک عدد
زیره، نمک، فلفل‌سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
برنج نیم‌دانه محلی یک پیمانه

طرز تهیه: برنج را دو ساعت قبل از شروع پخت، شسته و به همراه آب و نمک خیس کنید.
برای شروع پیاز را خرد کرده و با کمی روغن تفت دهید، تا شیشه‌ای شود. توجه داشته باشید که اصلاً لازم نیست پیاز طلایی شود. گوشت را به همراه فلفل و زردچوبه، اضافه کرده و با حرارت کم، سرخ کنید تا آب بیندازد و کمی تفت داده شود. چند پیمانه آب جوش را اضافه کرده و بگذارید دو ساعت با شعله کم بپزد. پس از پختن گوشت، استخوان‌ها را از آن‌ها جدا کرده، به همراه برنج در قابلمه بریزید و هم بزنید تا ته نگیرد. پس از کم شدن آب‌گوشت و نرم شدن برنج، زیره را اضافه کرده و دوباره هم بزنید تا آب داخل قابلمه کاملاً گرفته شود. در آخر مواد را به خوبی بکوبید و با دورچینی از ترشی‌های مختلف، سرو کرده، با نان نوش جان کنید.

درنجوش

درنجوش
درنجوش

با اینکه این غذا در فهرست غذاهای ثبت شده ملی ایران قرار دارد، اما هنوز جایش در سفره‌های ما خالی است. درنجوش که یک غذای سنتی با برنج متعلق به شهرستان ابرکوه واقع در یزد می‌باشد، بسیار لذیذ و پرخاصیت است.

مواد لازم:

گوشت گوسفندی نیم کیلوگرم
گردو خرد شده دو پیمانه
بادمجان چهار عدد
پیاز دو عدد متوسط
سیر یک تا دو حبه
برنج اعلا یک پیمانه
لپه نصف پیمانه
کشک دو پیمانه
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
نعناع، ترخون یا ریحان خشک به مقدار لازم

طرز تهیه: پیاز را خرد کرده و سرخ کنید تا طلایی شود. گوشت را به پیاز اضافه کرده و پس از مدتی به آن نمک، فلفل زردچوبه و چند پیمانه آب اضافه کنید. درب قابلمه را گذاشته و بگذارید دو ساعت بپزد. در قابلمه دیگری، لپه‌ها را با آب نیم‌پز کرده و سپس برنج را به همراه نمک به آن اضافه کنید تا بپزد. بادمجان‌ها را سرخ کنید و با سیر و کمی پیاز سرخ شده دیگر، کاملا له کنید. لپه و برنج پخته شده را به آن‌ها اضافه کرده و دوباره بکوبید.

پس از پخت گوشت، آن‌ها را از استخوان جدا کرده و به مواد دیگر اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت قرار داده و مرتب هم بزنید تا ته نگیرد. در حین مخلوط کردن، کشک را نیز اضافه کنید. غذای لذیذ شما آماده است. می‌توانید آن را با نعناع، ترخون یا ریحان خشک که با روغن کمی تفت داده‌اید، سرو کنید.

سخن آخر

پیشنهاد می‌شود برای پخت غذاهای سنتی ایران، از برنج‌های طارم و یا هاشمی استفاده کنید؛ زیرا از مرغوب ترین برنج‌های محلی ایران هستند و پخت غذاها با این گونه برنج‌ها، اصیل‌تر است.

مشاهده قیمت و خرید برنج های ایرانی: برنج ایرانی

1 نظر در “غذاهای سنتی فراموش شده با برنج

  1. آیدا گفت:

    گردوپلو خیلی لذیذ به نظر میرسه 😋

دیدگاهتان را بنویسید