اطلاعات عمومی, راهنمای خرید

روش های تقلب در برنج

تقلب در برنج

برنج یکی از کالاهای اساسی، در سبد خرید خانواده‌های ایرانی است. امروز می‌خواهیم برای شما، از روش‌های تقلب در برنج توسط فروشندگان و تولید‌کنندگان بگوییم تا از این به بعد، با آگاهی بیشتری اقدام به خرید برنج نمایید. با ما همراه باشید.

از میان تمامی برنج‌های موجود در جهان، برنج ایرانی یکی از مرغوب‌ترین و متنوع‌ترین برنج‌ها است. برنج ایرانی انواع مختلفی دارد و با اسامی و قیمت‌های متنوع عرضه می‌شود. هر نوع آن، عطر،طعم و حتی طرز پخت مخصوص به خود را دارد. اما متاسفانه همین تنوع، راه را برای تقلب در برنج برای برخی فروشندگان سودجو باز کرده است.

قبل از بیان روش‌های تقلب در برنج، باید این نکته را به خاطر داشته باشیم که هر چه نوع برنج پرمحصول تر باشد، از مرغوبیت آن کاسته شده و همچنین به قیمت ارزان‌تری فروخته می‌شود. در مقابل اگر برنج کمیاب و مرغوب باشد، قیمت آن نیز بیشتر است.

رایج‌ترین موارد تقلب در فروش برنج:

سودجویان برای تقلب در فروش برنج و اینکه بتوانند قیمت را پایین بیاورند از روش های مختلفی استفاده می کنند. اگر تا انتها در این مقاله با ما باشید شما هم در خرید های بعدی می توانید با دقت و تشخیص بهتری اقدام به خرید برنج نمایید. در ادامه روش های مرسوم تقلب در فروش برنج را توضیح می دهیم.

فروش برنج با اسامی غیر واقعی

یکی از رایج‌ترین راه‌های تقلب، استفاده فروشندگان از نام‌های ترکیبی و غیر‌واقعی است. سودجویان همواره از عدم آگاهی مشتریان سوء‌استفاده کرده و برنج‌های نامرغوب خود را با اسامی که وجود خارجی ندارند، به آن‌ها با قیمت‌های بالا می‌فروشند، متاسفانه این اتفاق به دلیل اینکه لیست قیمتی برای آن ها جایی موجود نمی باشد میفتد. اگر تنها کمی اطلاعات خود را درباره انواع برنج‌های مرغوب موجود در ایران، بالا ببریم می‌توانیم به راحتی از این حقه در امان بمانیم. برای مثال اسامی همانند طارم شیرودی یا طارم خزر به هیچ عنوان حقیقی نیستند. زیرا ترکیبی از نام‌های دو نوع برنج ایرانی می‌باشند، که یکی پرمحصول و دیگری مرغوب است، مطمئناً برنجی همانند شیرودی، به مرغوبیت برنج طارم و یا برنج هاشمی نیست! با این کار افراد فریب می خورند و فکر می کنند در حال خرید برنج با کیفیت می باشند. حال آنکه شاید نهایت اتفاقی که افتاده این باشد که برنج خریداری شده ترکیبی از آن دو برنج باشد، که نه تنها ممکن است با قیمت غیر واقعی خریداری شود، نحوه و زمان پخت آمدن هرکدام از این برنج ها نیز متفاوت می باشد و این باعث می شود برنج پخته شده نیز به شکل بدی درست شود.

ترکیب برنج گران‌قیمت با برنج‌های پر‌محصول

تنوع انواع برنج، بسیار بالاست. بنابراین ممکن است یک برنج مرغوب و یک برنج نامرغوب، در ظاهر شبیه به هم باشند و همین مسئله باعث می‌شود که فروشندگان، برنج‌های پرمحصول را با مقدار کمی برنج مرغوب مخلوط کرده و به فروش برسانند. متاسفانه تشخیص مرغوبیت برنج، در چنین موقعیتی بسیار سخت است.

همچنین یادتان باشد اگر این بار برای خرید برنج به بازار رفتید، علاوه بر قیمت‌ها و اسامی، حتماً به دانه‌های برنج مورد‌نظر توجه کنید. کمی از برنج را بر روی کف دست خود بریزید و مشاهده کنید که آیا تمامی دانه‌ها با هم، هم‌اندازه هستند یا اندازه‌های مختلفی دارند. در صورتی که تفاوت اندازه‌ها بیش از حد بود و یا حس کردید بعضی دانه‌ها خرد شده‌اند، شک نکنید که این محصول ترکیبی از برنج مرغوب و برنج نیم‌دانه است! لازم است بدانید که برنج خرد شده فقط باید با نام نیم‌دانه فروخته شود. مثلاً طارم نیم‌دانه، شیرودی نیم‌دانه، دم سیاه نیم‌دانه و…
متاسفانه بسیار کم پیش می‌آید که این برنج‌های مخلوط، ترکیبی از دانه و نیم‌دانه یک نوع برنج خاص باشند. سودجویان معمولاً نیم‌دانه‌ها را در این مخلوط‌ها، از برنج‌های نامرغوب انتخاب می‌کنند.

لازم به ذکر است در برخی برنج ها ممکن است برنج بوجار نشده باشد که در این صورت امکان وجود دانه های شکسته در برنج وجود دارد. برنج های بوجار نشده نسبت به بوجار شده قیمت کمتری در بازار دارند.

تقلب در برنج با بسته بندی‌های دروغین

ساده‌ترین و رایج‌ترین راه تقلب در برنج، فروش برنج‌های نامرغوب در کیسه‌هایی با اسامی دروغین است. به هیچ‌وجه نباید به نوشته‌هایی که روی گونی‌های برنج حک می‌شوند، اطمینان کرد. حتماً کیسه برنج را باز کنید و نگاهی به دانه‌های آن بیندازید.

اگر شخصی اطلاعات کافی و درستی از ویژگی‌های انواع برنج نداشته باشد، احتمال فریب خوردن او بیشتر خواهد شد. مطمئناً شما نیز نام‌های گوناگونی از برنج‌های متنوع ایرانی شنیده‌اید اما اگر بدون نام آن‌ها را رو در روی شما قرار دهند، آیا می‌توانید برنج مرغوب را از برنج نامرغوب تشخیص دهید؟
مشاهده می‌کنید که این روش تقلب بسیار ساده است زیرا کمتر کسی پیدا می‌شود که خصوصیات تمامی نمونه ها را بداند. برای مثال، برنج پرمحصول ندا به رنگ سفید است و ظاهری شیشه‌ای دارد در حالیکه برنج طارم، شیشه‌ای اما کرم رنگ است. مثالی دیگر، برنج خزر است که همانند برنج هاشمی، دانه‌های بلند دارد اما عطر و طعم آن، کاملاً با برنج هاشمی متفاوت است.
همچنین اگر یک نمونه برنج از دسته برنج‌هایی باشد که دو بار در سال کشت می شوند، خصوصیات کشت اول با کشت دوم آن متفاوت است.

برنج نامرغوب پنهان از چشم خریدار!

احتمالاً این روش تقلب در برنج، بیش از هر روش دیگری، به گوشتان خورده باشد. اگر برنج خود را از محلی گمنام یا غیر صنعتی تهیه می‌کنید، احتمال فریب شما بیشتر است. برخی فروشندگان غیر صنعتی، گاهی فقط ظاهر برنج را به خریدار نشان می‌دهند؛ اما مشتری نمی‌داند که در پس این ظاهر، ممکن است برنجی کاملاً نامرغوب قرار داشته باشد. سودجویان پس از نوشتن اسامی تقلبی بر روی گونی، ابتدا کیسه‌ها را با برنجی پر محصول، پر می‌کنند و سپس بر روی آن‌ها، یک لایه برنج مرغوب می‌ریزند. متاسفانه مشتری با تصور باکیفیت بودن تمامی دانه‌های داخل کیسه، بهای زیادی بابت برنج بی‌کیفیت می‌پردازد. بنابراین توجه داشته باشید که در هنگام خرید، برای جلوگیری از تقلب در برنج، حتماً باید از تمامی قسمت‌های کیسه نمونه ای برداشته و با برنج روی کیسه مقایسه کنید.
همچنین برای خریداران عمده بسیار پیش می‌آید که فقط یک کیسه را بررسی کنند و بر همان اساس، درخواست کیسه‌های بیشتری کنند. در این مواقع، فرد سودجو، کیسه نمونه را از جنس مرغوب انتخاب کرده و پس از تایید خریدار، دیگر کیسه‌ها را از نوع نامرغوب به مشتری تحویل می‌دهد.

تقلب در برنج خارجی

چین یکی از بزرگترین تولید کننده های برنج در دنیا می باشد، برخی از تولیدکنندگان چینی برنج تقلبی تولید می کنند. برخی از برنج های تولید شده توسط چین از پلاستیک و نشاسته سیب زمینی تشکیل شده است که بسیار برای سلامتی انسان ها مضر می باشد. برای تشخیص برنج تقلبی از برنج اصل فقط کافیست چند دانه از برنج را بر روی شعله مستقیم گاز قرار دهیم و در صورت آتش گرفتن و سوختن متوجه می شویم که این برنج، برنج اصل نمی باشد و از پلاستیک تشکیل شده است.

یکی دیگر از راه های تشخیص برنج تقلبی پلاستیکی از برنج اصل، مخلوط کردن آن با آب می باشد. کفیست مقداری از برنج را در آب بریزید، برنج اصل در آب ته نشین می شود ولی برنج تقلبی پلاستیکی به قسمت سطح آب می آید.

سخن پایانی

متاسفانه روز به روز متقلبان، خلاقیت‌های بیشتری برای تقلب در برنج به خرج می‌دهند که کار را برای ما سخت‌تر می‌کند. اما مطمئن باشید که اگر پس از خواندن این مطلب قصد تهیه برنج را داشته باشید، با مطالعه و آگاهی بیشتر اقدام به خرید خواهید کرد.

برنج‌ها را دقیق‌تر نگاه کنید و از نظر رنگ و اندازه حتماً آن‌ها را بررسی کنید. همچنین سعی کنید نمونه‌هایی، از تمامی نواحی کیسه برداشته و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید.
شاید برایتان جالب باشد که گاهی حتی کشاورزان و متخصصان شناخت برنج، در دام انسان‌های متقلب می‌افتند؛ بنابراین در صورت رخداد اشتباه خود را سرزنش نکنید. همیشه به این نکته توجه کنید اگر فروشنده ای به صورت غیر طبیعی برنجی را به قیمت خیلی ارزان تر از فروشندگان دیگر ارائه می دهد دلیل بر خوب بودن یا وجدان کاری نیست بلکه احتمال تقلب در آن برنج و ترکیب بودن آن با برنج نامرغوب یا خارجی نیز هست. تنها لازم است از فروشنده و فروشگاه های معتبر خرید کنید.

اطلاعات بیشتر: مشاهده قیمت و خرید مطمئن انواع برنج ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید