اطلاعات عمومی, تغذیه و سلامتی, راهنمای خرید

برنج باسماتی چیست؟ معایب، مزایا و جایگزین این برنج

مقایسه برنج ایرانی و باسماتی

با توجه به هزینه‌های بالا و گران شدن اکثر مواد غذایی و واردات، برنج‌های خارجی در داخل کشور پرفروش شده‌اند. افزایش قیمت و گذشت زمان نیز نتوانسته برنج را از سفره غذایی اکثر ایرانیان حذف نماید. و ترکیب برنج و خورشت از محبوب‌ترین غذاها در کشور ما ایران می‌باشد. برنج باسماتی در بین برنج‌های وارداتی به نسبت کیفیت بیشتری داشته و محصول کشور‌های هند و به طور مخصوص پاکستان می‌باشد. دانه بلند بودن و کشیدگی از بارزترین ویژگی‌ها در این برنج می‌باشد. همچنین مقداری عطر داشته که در مقابل برنج‌های ایرانی و محلی شمال هیچ خواهد بود. قیمت پایین تنها ویژگی بوده که برخی از افراد برنج باسماتی را جایگزین برنج شمال می‌نمایند. از نظر طعم و عطر، کیفیت پس از پخت و حتی ارزش غذایی در رتبه‌های پایین تری به نسبت برنج ایرانی قرار می‌گیرد. در ادامه این مقاله می‌خواهیم به برنج‌های پرمحصول شمالی بپردازیم که در رنج قیمتی تقریبا نزدیک به برنج باسماتی قرار دارند. و اما مواد غنی و کیفیت پخت بسیار بالاتری دارند. همچنین فواید و مضرات برنج باسماتی را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد.

جایگزین برنج باسماتی
طعم عالی غذا با برنج خوشپخت ایرانی

تفاوت برنج ایرانی و باسماتی

باسماتی به معنای خوشبو و برنج باسماتی نیز به برنج خارجی خوشبو با عطر تند آجیلی معروف می‌باشد. می‌توان گفت بلندترین قد را در بین انواع برنج‌ها دارد. در دو رنگ سفید و قهوه‌ای تولید شده و در اکثر غذاهای هندی و آسیای جنوبی موجود است. آرسنیک تولید شده در این برنج خارجی به نسبت کم می‌باشد. آرسنیک فلز سنگین بوده و مصرف مقدار زیاد از آن برای بدن انسان مضر است. برنج به نسبت سایر غلات درصد آرسنیک بیشتری داشته و مصرف مداوم آن موجب بروز بیماری‌هایی چون دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی خواهد بود. بنابراین کم بودن آرسنیک درون برنج پاکستانی را از فواید آن می‌توان برشمرد. اما از طرفی کالری بسیار بالا و فیبر کم موجود، بیماری چاقی و دیابت نوع 2 را برای مصرف کننده بیشتر می‌نماید. هضم بسیار دیر برنج باسماتی به نسبت برنج‌های محلی و ایرانی، موجب اذیت شدن دستگاه گوارش خواهد شد. هرچند برنج قهوه‌ای به نسبت برنج سفید آن مفیدتر بوده اما آرسنیک موجود در برنج قهوه‌ای بیشتر از برنج سفید می‌باشد. زیرا این مقدار از آرسنیک به طور عمده در لایه بیرونی دانه قرار دارد.

ویژگی‌های برنج ایرانی

برنج‌های ایرانی بسیار خوش عطر و طعم بوده و ارزش غذایی بالایی دارند. ری دانه‌ها در هنگام پخت بسیار زیاد بوده و حجم مناسبی می‌گیرند. همچنین از ویژگی‌های بسیار خوب برنج ایرانی حفظ کیفیت اولیه تا چند ساعت پس از پخت می‌باشد. اما در برنج‌های خارجی همچون باسماتی به سرعت طعم و عطر اولیه از بین می‌رود. برنج بسیار سفت و بی مزه شده و دیگر قابل استفاده نخواهد بود. برنج شمال احساس سنگینی برای دستگاه گوارش نداشته و فیبر موجود درون دانه‌ها از فواید بسیار خوب آن می‌باشد.

خرید برنج ایرانی در انواع مدل و قیمت‌ با بسته بندی‌های شکیل و طعمی عالی به راحتی در سایت صنایع غذایی کاویش قابل انجام است.

قیمت خرید برنج ایرانی به طور قابل توجهی از برنج‌های خارجی همچون برنج باسماتی بیشتر می‌باشد. اما این تفاوت در مورد برنج‌های پرمحصولی همچون فجر، شیرودی، خوش‌پخت، ندا و سرلاشه بسیار کمتر بوده و ناچیز است. مرغوبیت برنج‌های پرمحصول ایرانی بسیار بیشتر از برنج‌های خارجی می‌باشد. عطر و طعم این برنج‌ها در جایگاه مناسبی قرار داشته و پخت فوق‌العاده‌ای نیز دارند. برنج‌های محلی همچون طارم، هاشمی و صدری بسیار با‌کیفیت، مرغوب و درجه یک می‌باشند. عیبی جز گران بودن قیمت نمی‌توان بر روی برنج‌های محلی گذاشت. یکی از دلایل قیمت بالا نیز کم محصول بودن برنج محلی شمال می‌باشد. به همین علت کشاورزان شمالی با کشت و تولید برنج پرمحصول سعی در تولید برنج باکیفیت اما قیمت مناسب دارند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد برنج پرمحصول بخوانید: برنج پرمحصول چیست و چه فرقی با برنج طارم دارد؟

شالیزار برنج
شالیزار کشت برنج ایرانی و جایگزین برنج باسماتی

انواع برنج ایرانی پرمحصول

برنج ندا یکی از پرفروش ترین برنج‌های پرمحصول ایرانی می‌باشد. کیفیت برنج طارم و حسن سرایی با پربازده بودن برنج آمل-3 ترکیب شده تا برنج ندا پرمحصول و با کیفیت خوبی باشد. مرغوبیت برنج ندا به طارم محلی نزدیک بوده و از خانواده این برنج می‌باشد. بنابراین عطر و طعمی مناسب برای مصرف شخصی و مهمانی دارد. به طور معمول برای سلف دانشگاه، نذری و عروسی و یا ادارات از این نوع برنج خریداری می‌شود. نرم ماندن برنج تا چند ساعت پس از پخت در برنج ندا بیشتر از سایر برنج‌های پرمحصول و یا برنج خارجی باسماتی می‌باشد.

برای اطلاع از قیمت و توضیحات بیشتر در مورد برنج ندا می‌توانید به صفحه این برنج در سایت کاویش فود سر زده و به راحتی خریداری نمایید.

جایگزین‌های برنج باسماتی

برنج خوشپخت در مناطق کوهستانی شمال کشور کشت شده و یکی دیگر از برنج‌های پرمحصول اما با کیفیت بسیار بالا می‌باشد. در واقع ممتاز ترین برنج پر محصول به شمار آمده و عطر و طعم بی‌نظیری دارد. همانطور که از نام این برنج پیداست پخت خوبی داشته و مناسب مجالس و مهمانی‌های شما خواهد بود. عطر این برنج به نسبت کمتر از انواع دیگر برنج‌ها و یا برنج خارجی باسماتی بوده و اما اگر کیفیت پخت در درجه بالاتری برایتان قرار دارد، پیشنهاد ما به شما برنج خوشپخت با قیمت خریدی عالی و ارزان می‌باشد.

برنج سرلاشه نوع جدیدی از برنج نبوده و در واقع همان برنج طارم، هاشمی و یا کشت دوم می‌باشد. عطر، طعم و مرغوبیت یکسان بوده و تفاوت در شکل ظاهری دانه‌ها خواهد بود. در هنگام برداشت و تولید در کارخانه برخی از دانه‌های برنج به دلیل ضربات وارد شده شکسته می‌شوند. در واقع قد دانه‌ها به دو سوم و یا نصف خواهد رسید. این موارد از دانه‌ها جدا شده و به عنوان برنج سرلاشه با قیمت بسیار کمتری به فروش می‌رسند. بنابراین برای مصارف شخصی و خانگی خود انتخابی عالی می‌باشد. زیرا از نظر جدول غذایی در جایگاه بالایی قرار داشته و پخت خوبی نیز دارند. همچنین طعم و عطری جدا از برنج‌های شمال نداشته و هضم خوبی دارد.

خرید برنج سرلاشه با قیمت فوق‌ العاده تنها با چند کلیک ساده و تحویل رایگان درب منزل خود را در صنایع غذایی کاویش تجربه نمایید.

برنج صدری
مرغوبیت بی نظیر در برنج محلی شمال ایران

دیدگاهتان را بنویسید