آموزش آشپزی, آموزش های خانگی

طرز تهیه کدو پلو در مناطق مختلف ایران

کدو حلوایی

کئی پلا به زبان محلی مازندران و یا همان کدو پلو یک غذای با اصالت شمالی می‌باشد. رشد کدو حلوایی در استان های مازندران و گیلان بسیار مرسوم می‌باشد. در نتیجه غذاهای بسیاری همچون کیک کدو، سوپ کدو و کدو پلو با این مدل کدو پخت می‌شود. خانم های آشپز شمالی در آش های محلی همچون آش ترش و یا آش دوغ نیز از کدو حلوایی استفاده می‌نمایند. یکی از رسوم مازندرانی ها پخت کدو و میل نمودن آن در هنگام صبحانه در فصل های پاییز و زمستان بوده و طرفداران بسیاری دارد. از خاصیت های ویژه کدو کمک به جلوگیری از مریضی و سرما خوردن در فصل های سرد سال خواهد بود. اگر کدو حلوایی مصرفی شما شیرین نبوده می‌توانید با مقداری شکر نیز سرو نمایید. اما توصیه ما به شما مصرف خالی آن برای سلامتی بیشتر خواهد بود.

اگر از طعم بی‌نظیر و خاص کدو حلوایی و یا نام دیگر آن کدو تنبل لذت می‌برید می‌توانید در غذاهای بسیاری از آن استفاده نمایید. و البته معروف ترین آن پخت کدو پلو با تخم مرغ و انار، مرغ و یا میرزا قاسمی می‌باشد. در ادامه از این مقاله در کاویش فود می‌خواهیم انواع کدوپلو های مازندرانی، شیرازی و گیلانی را به شما آموزش دهیم. انتخاب نهایی بر اساس ذائقه غذایی و سلیقه خود شما خواهد بود.

کدو پلو
طرز تهیه کدو پلو با کدو حلوایی مفید و مقوی

کدو پلو شمالی

در طرز تهیه کدو پلو شمالی شما می‌توانید برنج خود را با گوشت، مرغ و یا تخم مرغ سرو نمایید. در این روش پخت مواد لازم برای دو نفر در پخت کدو پلو اصیل مازندرانی می‌باشد.

برنج: 2 پیمانه

کدو حلوایی: 500 گرم

پیاز: 1 عدد

دارچین: به مقدار نیاز

سیر: 2 حبه

زیره: به مقدار نیاز

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

روغن: به مقدار لازم

کدو پلو مازندرانی

برای پخت کدو پلو مازندرانی، در ابتدا پیاز را پوست کنده و به صورت نگینی ریز می‌نماییم. سپس با مقداری روغن درون تابه تفت داده تا پیاز سبک شده و به آن زردچوبه اضافه خواهیم کرد. سیر رنده شده را به پیاز تفت داده شده اضافه نمایید و هم زده تا عطر سیر بلند شود. سپس نوبت به اضافه کردن کدو تنبل به مواد درون تابه خواهد بود. کدو را به صورت تکه های درشت و دلخواه خود برش زده و اضافه نمایید. به مخلط بر روی گاز خود دارچینو زیره اضافه کرده و تفت می‌دهیم. در این مرحله در صورت علاقه می‌توانید مقداری شکر نیز اضافه نمایید. پس از سرخ شدن کدو حلوایی ها از روی حرارت برداشته و به سراغ مرحله بعدی خواهیم رفت.

پخت انواع غذاهای اصیل ایرانی را با خرید برنج طارم محلی فریدونکنار تجربه نمایید.

کدو پلو بابل

در کدوپلو بابلی نیز مانند مازندرانی عمل خواهیم نمود. مرحله بعدی آبکش کردن برنج محلی مازندران می‌باشد. برنج را از قبل خیس داده تا گرد و خاک به صورت کامل از بین بروند. برای پخت یک کدوپلوی خوشمزه و شمالی پیشنهاد ما به شما استفاده از برنج های محلی و ایرانی می‌باشد. برای خرید برنج ایرانی درجه یک و بی‌نظیر می‌توانید با ما در کاویش فود ارتباط داشته باشید. برنج خیس داده شده را با یک قاشق چای‌خوری نمک و مقدار 4 پیمانه آب درون قابلمه بر روی حرارت قرار داده تا به جوش بیاید.

مقداری از برنج را تست کرده و اگر سفتی اولیه را از دست داد زمان آبکش نمودن می‌باشد. برنج را پس از 7 الی 10 دقیقه آبکش کرده و در کناری بگذارید. برای رنگ بیشتر در کدو پلو بابل می‌توانید به برنج در حال جوش خود مقداری زردچوبه نیز اضافه نمایید.

پس از آبکش نمودن برنج، قابلمه خود را شسته و با مقداری روغن و زردچوبه دوباره بر روی حرارت بگذارید. انتخاب ته دیگ برای کدو پلو سلیقه‌ای بوده و می‌توانید از سیب زمینی و یا نان لواش نیز استفاده نمایید. در صورت موجود نبودن خود برنج نیز یک ته دیگ خوشمزه خواهد بود. پس از ته دیگ به صورت لایه لایه در ابتدا برنج و سپس ترکیب پیاز و کدو سرخ شده را اضافه کرده و بر روی هم می‌چینیم. در آخر قابلمه را به مدت 45 دقیقه الی یک ساعت بر روی گاز گذاشته تا عطر کدو پلو پیچیده و برنج شما دم بکشد.

کیی پلا
کدو پلو به روش مازندرانی

کدوپلو گیلانی

شما می‌توانید کدو پلو اصیل گیلانی خود را با ترکیب تخم مرغ نیمرو شده، دانه های انار ترش و ملس و پیاز تفت داده شده سرو نمایید. همچنین برای کنار غذا نیز از نازخاتون و یا ماست دلالی استفاده کرده تا یک طعم عالی و فراموش نشدنی را تجربه نمایید. خرید سبزی دلال جذاب مازندرانی نیز برای تهرانی های عزیز امکان پذیر می‌باشد.

روش پخت در کدو پلو گیلانی نیز همانند مازندرانی خواهد بود. کدوپلو با نیمرو از معروف ترین روش سرو در گیلان و مازندران می‌باشد. هر چند سرو کدو پلو با خورشت میرزا قاسمی نیز در استان گیلان طرفداران بسیاری دارد. همچنین می‌توانید گوشت گوسفندی را با پیاز فراوان تفت داده و به همراه کدو در لایه های برنج خود قرار دهید. برای خوش عطری بیشتر از زعفران نیز در پخت استفاده نمایید. این روش طبخ نیز برای افرادی که مایل به میل نمودن گوشت در وعده غذایی خود می‌باشند بسیار مناسب می‌باشد.

کالری کدو پلو

نگران کالری کدو پلو نبوده و با خیال راحت میل نمایید. از فواید بسیار کدو حلوایی و یا همان کدو تنبل برای سلامتی به طور مخصوص در فصل های سرد سال گفته‌ایم. و اما در مورد کالری کدو حلوایی نیز باید بگوییم بسیار کم بوده و مناسب افراد در رژیم غذایی لاغری می‌باشد. هر 100 گرم از کدو در حدود 26 کالری داشته و منبع غنی از فیبر می‌باشد. چربی آن صفر بوده و پروتئین موجود در کدو بسیار مناسب استفاده روزانه می‌باشد. با مصرف کدو شما می‌توانید ویتامین C، کلسیم و آهن مورد نیاز بدن خود را نیز تامین نمایید.

البته باید مقدار شکر درون کدو حلوایی را نیز در نظر گرفته و در مصرف آن زیاده روی نفرمایید. به طور کل کدو پلو می‌تواند یک غذای بسیار سالم و حتی رژیمی بوده که کالری آن نیز زیاد نخواهد بود. برای رژیمی و سلامتی بیشتر از روغن و نمک کمتری نیز در پخت استفاده نمایید.

برای خرید برنج های پرمحصول و با کیفیت شمالی می‌توانید برنج خوشپخت کاویش فود را انتخاب نمایید.

کدوپلو شیرازی

یکی دیگر از روش های پخت برنج با کدو، به روش کدوپلو شیرازی و با گوشت قلقلی می‌باشد. در این روش شما می‌توانید به روش مجلسی و برای مهمانان خود کدو پلو را پخت نموده و سرو نمایید. روش پخت برنج به مانند قبل و به صورت لایه لایه با برنج و کدوی زعفرانی شده خواهد بود. و اما گوشت چرخ کرده های خود را به صورت کوفته قلقلی های ریز با دست درست کرده و همراه با پیاز تفت دهید. گوشت را می‌توانید درون کره تفت داده تا طلایی شده و عطری بی‌نظیر داشته باشند. استفاده از پیاز، سیر و دارچین در پخت گوشت کمک کرده تا طعم و عطری بی‌نظیر به دست آورد. برای تزئین کدو پلو شیرازی خود می‌توانید از کشمش، خلال پسته و زرشک نیز استفاده نمایید. استفاده از ادویه و زعفران مطابق با سلیقه شما خواهد بود.

کدو حلوایی
پخت کدو حلوایی و کدو پلو

دیدگاهتان را بنویسید