آموزش آشپزی, اطلاعات عمومی, تغذیه و سلامتی

رایس کیک چیست و طرز تهیه رایس کیک + خواص و مضرات آن

اگر طرفدار پروپاقرص میان‌وعده‌های کم‌چرب و خوش‌مزه هستید، احتمالا بارها اسم رایس کیک به گوشتان خورده و شاید هم آن را امتحان کرده‌اید. این کیک برنجی فشرده از برنج پف‌کرده تهیه می‌شود و اگر طرفدار طعم‌های جدید باشید، می‌توانید آن را به شکل‌های مختلف تهیه و نوش جان کنید. همراه ما باشید تا بیشتر با این میان‌وعده پرطرفدار آشنا شویم؛ بگوییم رایس کیک چیست، چند کالری دارد و کدام طعمش لذیذتر است.

رایس کیک چیست؟

اگر اهل گشت‌و‌گذار در رسانه‌های اجتماعی باشید، حتما رایس کیک را در برنامه غذایی روزمره ورزشکاران و بدن‌سازان حرفه‌ای دیده‌اید. این خوراکی کم‌کالری منبعی غنی از فیبر و کربوهیدرات است که به‌عنوان پیش‌غذا یا میان‌وعده سرو می‌شود و طرفداران پروپاقرصی دارد. عده‌ای آن را با برنج سفید و عده‌ای با برنج قهوه‌ای می‌پزند و به‌عنوان یک خوراکی کم‌کالری اما خوشمزه در رژیم غذایی روزانه می‌گنجانند.

رایس کیک چند کالری دارد؟

دنبال ارزش غذایی به‌خصوصی در رایس کیک نباشید! طعم خوبش را بپذیرید و انتظار خواص زیادی نداشته باشید. هر یک دانه از این خوراکی لذیذ و فاقد گلوتن، بسته به طعم‌دهنده‌ای که به آن اضافه می‌کنید، بین ۳۵ تا ۶۰ کالری انرژی دارد و سرشار از کربوهیدرات است. به همین خاطر بلافاصله بعد از خوردن، احساس سیری و سنگینی را منتقل می‌کند.

در جدول زیر اطلاعات مربوط به ارزش غذایی رایس کیک با برنج قهوه‌ای را مشاهده می‌کنید.

محتوامقدار موجود
کربوهیدرات۷ گرم
پروتئین۱ گرم
چربیندارد
نیاسین۴ درصد از ارزش روزانه
اسید پانتوتنیک۲ درصد از ارزش روزانه
منگنز۱۵ درصد از ارزش روزانه
مس۴ درصد از ارزش روزانه
سلنیوم۴ درصد از ارزش روزانه
منیزیم۳ درصد از ارزش روزانه
فسفر۳ درصد از ارزش روزانه
روی۲ درصد از ارزش روزانه
جدول ارزش غذایی رایس کیک با برنج قهوه‌ای

رایس کیک برای لاغری موثر است؟

این خوراکی به‌عنوان یکی از میان‌وعده‌های رژیمی شهرت یافته و می‌گویند که برای لاغری موثر است. اما چرا؟ به‌محض آنکه یک تکه رایس کیک در دهان می‌گذارید، قند خون در بدن تنظیم می‌شود و سطح ویتامین ب و فیبر موردنیاز بالا می‌رود. به همین خاطر معمولا خوردن رایس کیک همانا و احساس سیری طولانی‌مدت همان! دلیل محبوبیت رایس کیک برای لاغری هم همین است. کمک می‌کند مدت‌زمان طولانی‌تری سیر بمانید، سراغ میان‌وعده‌های مضر نروید و در کاهش وزن خود موفق‌تر عمل کنید.

انواع رایس کیک کدام اند؟

رایس کیک در اصل ترکیب برنج و نمک است. اما آدم‌ها با ذائقه‌های متفاوت، برای آنکه این خوراکی میان‌وعده را کمی از سادگی دربیاورند و خوشمزه‌ترش کنند، افزودنی‌ها و طعم‌دهنده‌های مختلفی به آن اضافه می‌کنند. از محبوب‌ترین انواع رایس کیک می‌توان رایس کیک رژیمی، رایس کیک شکلاتی، رایس کیک زنجبیلی، رایس کیک با طعم سیاه‌دانه، زیره، شوید و … را نام برد.

سیس رایس چیست؟

یکی از برندهای بسیار معروف و محبوب رایس کیک در ایران سیس رایس می‌باشد. بسیاری از افراد رایس کیک را با نام تجاری سیس رایس نیز می‌شناسد. جزو اولین برندهای ایرانی تولید کننده رایس کیک های رژیمی بوده و بسیار مفید نیز می‌باشد. سیس رایس در طعم های بسیار متنوعی، بدون گلوتن تولید می‌شود. به راحتی جایگزین مناسبی برای انواع اسنک ها همچون چیپس و یا نان می‌باشد. طعم های چند غله، برنج سفید ساده، برنج سفید و قهوه ای، نمک دریایی، زیره سیاه، سیاه دانه، شوید، زنجبیل و فلفل چیلی برای خرید از این برند موجود می‌باشند. شما می‌توانید با توجه به سلیقه غذایی خود طعمی که می‌خواهید را انتخاب کرده و با انواع غذاهای مختلفی در وعده های غذایی خود میل نمایید. همراه با پنیر و تخم مرغ برای صبحانه، و یا حتی با مرغ و گریل شده و انواع غذاها برای ناهار و شام نیز کاربردی خواهند بود.

کالری سیس رایس

یکی از مهم ترین مزیت های رایس کیک کالری بسیار کم آن می‌باشد. کالری سیس رایس در هر برش آن در حدود 30 کیلو کالری می‌باشد. هر برش در حدو 8 گرم بوده و 6 گرم کربوهیدرات نیز دارد. تعداد در هر بسته نیز 15 عدد می‌باشد. چربی و قند در این محصول صفر بوده و یک گزینه عالی برای افراد با مریضی دیابت خواهد بود. همچنین برای افراد دارای فشار خون نیز گزینه‌ای مناسب می‌باشد. زیرا میزان نمک موجود در این رایس کیک نیز صفر است. طعم های مختلف این محصول از نظر میزان کالری و ارزش غذایی یکسان بوده و در رژیم های غذایی مجاز می‌باشند. به همین علت شما می‌توانید سیس رایس رژیمی را در طعم های متنوع خرید کرده و با انواع غذاهای مختلف میل نمایید و لذت ببرید.

طرز تهیه رایس کیک چیست؟

برای درست‌کردن این کیک برنجی خوشمزه و فوری به مقداری برنج سفید پخته، تخم مرغ، شیر، ریحان تازه، کره و ادویه نیاز دارید. اندازه‌ها کاملا به این بستگی دارد که چند نفر باشید و چقدر رایس کیک بخواهید. مثلا برای ۲ الی ۳ نفر، نصف فنجان برنج پخته، یک تخم مرغ بزرگ، ۱ قاشق چایخوری شیر، نصف قاشق چایخوری کره و ۱ قاشق غذاخوری ریحات تازه کافی است.

ابتدا برنج پخته شده، شیر، نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید و تخم‌مرغ را داخل ظرف بشکنید. پس از مخلوط کردن مواد، یک تابه را روی حرارت بگذارید، کره را در آن آب کنید و مخلوط برنج را در ۲ مرحله در تابه بریزید تا پخته شود. ۳ دقیقه پخت برای هر سمت رایس کیک کافی است. زمانی که هر دو سمت کیک‌ها قهوه‌ای رنگ شد، آنها را از روی حرارت بردارید و سرو کنید.

خواص رایس کیک چیست؟

اولین و مهم‌ترین خاصیت رایس کیک این است که کربوهیدرات موجود در آن، انرژی موردنیاز بدن برای فعالیت‌های روزمره را تامین می‌کند و مواد معدنی و ویتامین‌هایی نظیر ب۱،  ب۳، آهن، منگنز و فسفر را به بدن می‌رساند. حفظ سلامت عملکرد کبد و وجود فیبر سودمند از دیگر خواص رایس کیک پرطرفدار است.

از آنجا که خوردن مقدار کمی از این میان‌وعده گرسنگی را کاملا برطرف می‌کند، به‌راحتی می‌توان با آن به جنگ پرخوری یا مصرف تنقلات چرب و ناسالم رفت و با آن کنترل وزن بهتری داشت. اگر از حساسیت به گلوتن رنج می‌برید یا به هر علت قصد دارید این ماده را از رژیم غذایی خود حذف کنید، رایس کیک یک گزینه مناسب برای شماست.

مضرات رایس کیک چیست؟

رایس کیک با حرارت‌دادن و فشردن دانه‌های برنج آماده می‌شود. بنابراین می‌توان گفت بخش زیادی از مواد مغذی خود را از دست داده و صرفا حجم زیادی از کربوهیدرات تصفیه شده در آن باقی مانده است. درست مثل ارتباط برنج و دیابت، بزرگ‌ترین ضرر رایس کیک این است که خوردن بیش از حد آن، تعادل قند خون را برهم می‌زند و قند را بالا می‌برد؛ اگر حاوی طعم، رنگ و مواد نگهدارنده مصنوعی باشد که دیگر بدتر! این میان‌وعده به‌ظاهر سالم، سرشار از کربوهیدرات است و میزان پروتئین و فیبر موجود در آن آنقدرها که انتظار دارید زیاد نیست.

بهترین طریقه مصرف رایس کیک

بیشتر آدم‌ها هنگام صرف این کیک رژیمی سلیقه خاص خود را اعمال می‌کنند و با استفاده از طعم‌دهنده‌های مختلف، لذت این خوراکی را بیشتر می‌کنند. از طعم‌های پرطرفدار رایس کیک می‌توان به خامه، پیاز، شوید، چدار و زنجبیل اشاره کنیم. حتی برای آنکه لذیذتر و مغذی شود، می‌توانید آن را در کنار ماست یا هوموس، کره بادام زمینی و موز ورقه ‌شده، گواکامول و پنیر ورقه شده، دیپ لوبیا سفید و تربچه، گوجه فرنگی و پنیر سرو کنید و از طعم بی‌نظیر ترکیبی که خلق کرده‌اید، لذت ببرید.

بهترین رایس کیک بدنسازی چیست؟

یکی از دلایل محبوبیت رایس کیک برای بدنسازی شاخص گلیسمی بالای آن است (بین ۷۰ تا ۹۰) است. این کیک ساده و فوری بعد از تمرین برای ریکاوری عضلات مثل معجزه است و اگر میان ست‌ها نوش جان کنید، انرژی لازم را برای ادامه تمرین را فراهم می‌کند.

جمع بندی

اگر اهل رسپی‌های جدید و امتحان‌کردن طعم‌های تازه باشید، حتما این خوراکی ترد کم‌کالری را دست‌کم یک بار امتحان کرده‌اید. رایس کیک عملا هیچ فایده واقعی ندارد و نسبت به نان، محتوای فیبر سودمند آن به‌مراتب کمتر است. با این حال اگر آن را با برنج قهوه‌ای درست کنید و مقداری پروتئین و فیبر به آن اضافه کنید،‌ نسبت به رایس کیک با برنج سفید سالم‌تر است. اگر از طعم خوب این خوراکی لذت می‌برید، مراقب باشید که با زیاده‌روی در خوردنش تعادل قند خون را به‌هم نزنید!

اگر این میان‌وعده را در خانه آماده می‌کنید و نوع خاصی از آن را دوست دارید، حتما نظرات ارزشمندتان را در بخش نظرات با ما و همراهان عزیز ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید