آموزش آشپزی, تغذیه و سلامتی

غذاهای شمالی با برنج

عذا با برنج

تنوع و خوشمزگی غذاهای شمال در تمام شهر های کشور زبانزد می باشد. اکثر این غذا ها با برنج های اصیل شمالی سرو شده و طعم و عطری بی نظیر دارند. استان های مازندران و گیلان به خوش آب و هوا بودن و باران زیاد معروف می باشند. به همین علت سبزی های مخصوص به خود داشته و از این سبزی ها در غذاهای خود استفاده می نمایند. مرغ ترش، نازخاتون، ترشی تره، سبزی دلال، ناردونی، سبزی ماهی و رب های محلی همگی محصول شمال و شمالی ها می باشند. با ما در این مقاله همراه باشید تا با چند نمونه از معروف ترین غذاهای شمال آشنا شویم.

عذا با برنج
عذاهای شمالی با برنج کاویش

معروف ترین غذاهای شمال

همان طور که گفته شد در استان های مازندران و گیلان غذاهای شمالی بسیار متنوعی پخته می شوند. اکثر این غذا ها طعمی نسبتا ترش داشته و رب های ترش محلی نقش ویژه ای در مزه دار کردن خوراک ها دارند. رب انار، رب آلوچه و آبغوره عضو های جدا نشدنی غذاهای شمالی می باشند. سیر سرخ شده و بادمجان کبابی نیز در اکثر خورشت های شمالی حضور دارند. درصد بسیاری از این غذا ها گیاهی بوده و برای افرادی که گوشت میل نمی کنند هم جذاب می باشند. اما اگر طرفدار گوشت و یا مرغ هستید نیز طعم های جذاب تری در انتظارتان می باشد.

غذای گیلانی باقلاقاتق

این غذا معروفیت بسیاری در شمال و همچنین مسافرین شمالی دارد. سبک و نسبتا ساده بوده و تجربه ای جدید در طعم می باشد. مواد اولیه آن پاچ باقالی معروف به باقالی رشتی، شوید، سیر و تخم مرغ می باشد. در وعده ی ناهار می توانید با برنج های شمال سرو کرده اما خوردن آن با نان نیز خالی از لطف نیست. اگر هنوز طعم جذاب این ترکیب را نچشیدید در سفری بعدی خود به استان گیلان حتما امتحان کنید.

مرغ ترش مازندران

جذاب تر از این غذا در جایی نمی توانید بیابید! مرغ ترش یک غذای جذاب شمالی بوده که با سبزی های مخصوص این مناطق درست می شود. علاوه بر سبزی های سرخ شده شمالی، رب انار، گردو آسیاب شده و پیاز موجب طعم دار شدن مرغ ها می شوند. این غذا به همراه برنج مجلسی بوده و در اکثر مهمانی ها و مجالس مهم شمال سرو می شود. میزان ترش یا ملس بودن غذا وابسته به ذائقه خودتان دارد. و اما برای استفاده این سبزی های محلی همچون گشنیز، جعفری، برگ سیر، و سبزی های معطر مازندرانی مانند زلنگ، اناریجه و اوجی می توانید از سبزی های بسته بندی آماده ما در کاویش فود نیز تهیه بفرمایید.

طعم ترشی غذاهای شمال

نازخاتون را اکثرا به عنوان ترشی در کنار غذاهای شمالی می شناسند. ماده اصلی آن بادمجان کبابی بوده و با آبغوره یا آب انار ترش و مزه دار می شود. گوجه فرنگی، پیاز، نعنا و انار را از دیگر مواد لازم در تهیه نازخاتون می توان دانست. به طور کل بادمجان، کدو و سیر در غذا های شمالی نقش ویژه ای دارند. نازخاتون در مناطق مختلف با مدل ها و سبزی های متنوعی تهیه می شود.

کباب ترش با برنج شمال

این کباب از جمله غذاهایی است که اکثر مسافرین گیلان حتما یک بار آن را امتحان کرده اند. سبزی های استفاده شده در تهیه کباب ترش، محلی بوده و راز خوشمزگی این غذا می باشند. رب انار، پیاز، گردوی آسیاب شده، سیر و سبزی های محلی همچون جعفری، ترخون، گشنیز، مرزه و چوچاق را به همراه گوشت کبابی گوسفندی و یا گاوی برای چندین ساعت در ظرفی قرار دهید. این عمل گوشت کبابی را مزه دار کرده و برای افرادی که از طعم تکراری کباب ها خسته شده اند پیشنهادی فوق العاده است. اگر می خواهید مقداری گوشت نرم تری داشته باشید استفاده از کیوی را در موادتان در نظر داشته باشید. کباب ترش را با برنج اصیل ایرانی، برنج هاشمی امتحان کنید تا لذت چندین برابری غذای ایرانی را تجربه نمایید.

برای مشاهده قیمت برنج هاشمی و خرید برنج هاشمی به صفحه مورد نظر در همین سایت مراجعه کنید.

کباب ترش گیلان
کباب ترش گیلانی با برنج شمالی

ترش واش گیلان

نام و عطر و بوی این غذا از سبزی اصلی آن که ترش واش می باشد به دست آمده است. این سبزی ترش و سه برگ بوده و در استان گیلان در فصلی خاص رشد می یابد. مرغ، بادمجان، گوجه، پیاز، آبغوره و سیر را می توان از دیگر مواد اصلی در پخت خورشت ترش واش دانست. با برنج شمال یک ترکیب بی نظیر را ایجاد کرده و طعمی فراموش نشدنی دارند.

غذای مازندرانی کدو پلو

به طور کل با برنج ترکیب ها و غذاهای متفاوتی پخته می شوند. یکی از این ترکیب ها مخصوص به استان مازندران بوده و همراه با کدو حلوایی می باشد. کدو پلو در زبان مازندرانی به کئی پلا شناخته شده و بیشتر با تخم مرغ و دانه انار تفت داده شده سرو می شود. ترکیب ناز خاتون و کدو پلو نیز از ترکیب های پر طرفدار در شمال می باشد. شما می توانید کدو پلو را با میرزا قاسمی نیز میل نمایید. و اما می توانید کدو پلو را با گوشت نیز تهیه کنید. پیاز، گوشت چرخ کرده، کدو و برنج یک غذای کمی شیرین و خوشمزه نتیجه می شود.

مرغ با انار و یا ناردونی

این غذا با روش هایی نزدیک بهم اما کمی متفاوت در هردو استان مازندران و گیلان سرو می شوند. به طور کل غذا ها در این دو استان بسیار بهم شبیه بوده و اصلیتی یکسان دارند. آب انار طبیعی، رب انار و دانه های انار از طعم دهنده های اصلی ران و یا سینه مرغ در این خورشت می باشند. پیاز، سیر و رب گوجه فرنگی نیز از دیگر مواد در دستور تهیه ناردونی هستند. بستگی به ذائقه ی خود می توانید از انار ترش، شیرین و یا ملس استفاده نمایید. و حتی برای تنوع از آلو و یا سیب زمینی سرخ شده در تهیه خورشت خود کمک بگیرید.

ماهی شمال با سبزی و برنج شمال

به عنوان آخرین پیشنهاد و ترکیب برنده نهایی، ماهی های شکم پر شمالی را توصیه می کنیم. رب انار، گردو، آلو و سبزی های مخصوص ماهی شکم پر یک عطر و بوی بی نظیر را مهمان سفره شما خواهند کرد. پس از تمیز نمودن و خالی کردن شکم ماهی می توانید موادی که گفته شد و ترکیب کرده اید را درون شکم ماهی جا داده و برای مدت زمان مخصوص به هر ماهی در فر قرار دهید. در این روش از روغن کمتری به نسبت ماهی سرخ شده نیز استفاده خواهید کرد. و در آخر سرو ماهی شکم پر با سبزی پلو و برنج شمالی را فراموش نکنید.

ماهی شکم پر
سبزی پلو با ماهی شکم پر شمالی

غذاهای شمالی با برنج اصیل شمالی ترکیب بی نظیری داشته و طعمی به یاد ماندنی به ارمغان خواهند آورد. برای خرید برنج، سبزی های آماده، رب های محلی، سیر داغ و پیاز داغ و ترشیجات شمال می توانید با ما در صنایع غذایی کاویش فود در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید