تغذیه و سلامتی

برنجک چاق کننده است؛ پرکالری اما مقوی

برنجک چاق کننده است

 آیا برنجک چاق کننده است؟ برنجک یک میان وعده سالم و کمی پرکالری است که بسیار ساده و سریع تهیه می شود. این میان وعده از قدیم برای مهمانی ها و مراسم خاص درست می شد و هنوز هم به عنوان یک شیرینی سنتی طرفداران خاص خودش را دارد. خواص برنج این دانه با ارزش بسیار زیاد است و همین موضوع باعث شده است مصرف برنجک برای از از مشکلات مفید باشد؛ مانند کسانی که که از سوء هاضمه شدید رنج می برد و یا کسانی که دچار اسهال، زخم و ورم معده و روده هستند. در کنار این همه مزایا، این خوراکی به خاطر پرکالری بودن، افرادی که دارای اضافه وزن هستند، توصیه نمی شود.

 البته مصرف آن تا حدودی هیچ مشکلی ایجاد نمی کند. به خاطر اینکه هر فردی با توجه به سن و جنسیت روزانه به مقدار مناسبی به غلات نیاز دارد و این مقدار را می توان با مصرف مقداری برنجک تامین کرد.

 برنجک چیست و ارزش غذایی آن

 برنجک چیست و ارزش غذایی آن

 در پاسخ به اینکه برنج چاق کننده است، باید ابتدا ارزش غذایی آن را بدانید. این خوراکی از برشته شدن دانه های غلات به دست می آید. امروزه به خاطر علاقه مندی بسیار زیاد افراد به آن در مدل های مختلف مانند مغزدار ذرت توپی و روکش کاکائویی ارائه می شود. در صورت تهیه برنجک تحت شرایط کاملا بهداشتی برایت نکات مراقبتی می توان آن را به عنوان یکی از سالم ترین خوراکی های روزانه میل کرد. 

بیشتر بدانید : مصرف برنج برای کبد چرب ؛ روش صحیح مصرف برنج

 فکر کنید به خاطر فرایند حرارتی تهیه برنجک این خوراکی خاصیت چندانی ندارد. اما این تصور کاملاً غلط است. برنجک یک  خوراکی با ارزش است که برای رشد کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از بهترین انتخاب ها شناخته می شود و بهترین راهکار برای جایگزین کردن آن به جای چیز پفک و دیگر خوراکی های صنعتی است. به خصوص زمانی که گندمک به همراه شیر و وعده غذایی میل شود ارزش غذایی آن دو چندان خواهد شد.

میزان کالری برنجک و گندمک 

 میزان کالری برنجک و گندمک به یک اندازه است. البته برنجک نسبت به گندم مرگ ارزش غذایی کمتری دارد. اما از آنجا که شبیه به هم تهیه می شود هر دو پرکالری هستند و فواید شبیه به هم دارند. همچنین خوب است بدانید روند تهیه آن و ترکیب برنج یا بلغور ذرت به همراه پودر پنیر، نمک و روغن نباتی میزان کالری آن را تغییر می دهد. اما به طور کلی در هر ۱۰۰ گرم برنجک می‌توان گفت حدود ۳۹۰ و ۴۰۰ کالری وجود دارد.

حتما بخوانید : برنج و دیابت ؛ آیا برنج برای دیابتی‌ها مضر است؟

طرز تهیه برنجک خوشمزه برای میان وعده ها

 برای این که درک بهتری نسبت به پاسخ سوال }برنج چاق کننده است یا نه” برسید خوب است با طرز تهیه آن آشنا شوید. برای تهیه این خوراکی خوشمزه و لذت بخش حدود ۱۵ دقیقه زمان نیاز است مواد اولیه آن نیز در موارد زیر نام برده شده است:

  • برنج به مقدار لازم با توجه به تعداد اعضای خانواده
  • روغن
  • نمک

ابتدا لازم است برنج را به مدت یک الی دو ساعت در آب خیس کنید. اضافه کردن نمک در این مرحله فراموش نشود. سپس برنج را داخل قابلمه قرار دهید و صبر کنید تا آب به جوش بیاید. بعد از نرم شدن دانه های برنج نوبت به آبکشی می رسد.  بعد از آبکشی برنج را درون ظرف قرار دهید و روی بخاری و شوفاژ بگذارید تا کاملا خشک شوند. برای زیباتر شدن برنجک خوب است کمی زعفران دم کرده قبل از خشک شدن آنها رویشان بریزید. بعد از خشک شدن مقداری روغن داخل تابه قرار دهید و صبر کنید داغ شود. سپس برنج ها  همراه با صافی درون تابه قرار دهید تا تنها کمی روغن به برنجک ها نفوذ کند. در این مرحله کمی نمک اضافه کنید تا برنجک ها طعم بگیرند.

بعد از این که مشاهده کردید برنج ها پف کردن آنها را روی یک ظرف همراه با دستمال قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود. اگر دوست دارید طعم برنجک ها شیرین باشد، برنجک را بعد از سرخ کردن داخل مایع شربت بریزید و خوب هم بزنید. سپس با چاقو آنها را به شکل های مربع و لوزی برش دهید و نوشه جان کنید

بیشتر بخوانید : آیا برنج کته چاق کننده است ؟ ؛ مقایسه برنج آبکش و کته

کالری این خوراکی روغنی؛ چاق کننده است یا نه؟

کالری برنجک

برای پاسخ به سوال برنجک چاق کننده است باید به میزان جذب روغن توسط خوراکی دقت کنید. از آنجایی که برنجک بیش از حد روغن جذب می کند، کالری بالایی دارد. اما  در صورت استفاده کردن از یک روغن مرغوب می توانید با خیال راحت این وعده غذایی خوشمزه را میل کنید. همچنین در صورت استفاده از آرد، بلغور، ذرت در تهیه آن، ارزش غذایی خورکی را بالا می برید و بدن شما درصد مناسبی از ریز مغذی ها را به راحتی دریافت می‌کند.

ارزش غذایی خوراکی بوداده سالم

طبق تحقیقات انجام شده آنتی اکسیدان موجود در ذرت های بو داده از بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات بیشتر است. به همین خاطر، برنجک به عنوان یک میان وعده غذایی عالی شناخته شده است. حال آنتی اکسیدان چیست؟ آنتی اکسیدان تشکیل شده از مواد شیمیایی است که بدن را در برابر سرطان و انواع بیماری ها به خصوص بیماری های قلبی ایمن نگه می دارد. البته این به این معنا نیست که شما ذرت را جایگزین میوه و سبزیجات کنید. چرا که هر کدام از مواد غذایی دارای خاصیت مخصوص به خود هستند و برای بدن فواید متفاوت و مهمی دارند.

برای اطلاع از اخرین قیمت و خرید برنج ایرانی شمال اینجا کلیک کنید

 کلام آخر

دانه های برشته شده برنجک از نظر بسیاری از کودکان طعم بی نظیر و متفاوتی دارد. شما می توانید با تهیه این خوراکی با کمک مواد اولیه سالم از تاثیرات و فواید خاص آن لذت ببرید و اصلا چاق نشوید. البته اگر در مصرف آن زیاده روی نکنید.

حال اگر تا به حال برنجک خوشمزه را پخته اید و تجربه این را دارید که برنجک چاق کننده است، حتما تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید