اطلاعات عمومی, راهنمای خرید

برنج پرمحصول چیست و با برنج طارم چه تفاوتی دارد؟

مقایسه برنج طارم و پرمحصول

یکی از نمونه های برنج ایرانی پرمخاطب در بازار، این نوع از است که تنوع آن بسیار بالاست و ویژگی های متفاوتی با یکدیگر دارند.

منظور و هدف اصلی از این محصول، میزان و حجم برداشت شده برنج در هر متر یا هر هکتار از شالیزار است. بعضی از گونه های برنج نسبت به سایر نمونه ها در هنگام برداشت میزان عرضه بیشتری دارند. این امر باعث می شود تا به عنوان برنج پرمحصول در بین کشاورزان و افراد فعال در حوزه برنج شناخته شوند. حجم برداشت هر کدام از گونه های این برنج متفاوت است. ولی در مقایسه با برنج های کم محصول ایرانی، دو یا سه برابر بیشتر است. در ادامه به معرفی نمونه های محبوب این برنج در بازار عرضه می پردازیم.

معرفی انواع برنج پرمحصول

درصد بالایی از انواع مختلف این برنج در استان مازندران کشت می شود. هر کدام از این برنج ها دارای ویژگی ها و مزیت های مخصوص به خود هستند. در بین تمام این گونه ها، سه نوع برنج پرمخاطب از نوع پرمحصول وجود دارد که شامل موارد زیر می باشند:

  • برنج فجر
  • برنج شیرودی
  • و برنج ندا

هر کدام از گونه های این برنج با توجه به ویژگی هایی که در هنگام پخت دارند از مخاطبان مخصوص به خود برخوردارند. برنج فجر در هنگام پخت دارای عطر و طعم بهتری نسبت به سایر نمونه های برنج در این دسته بندی است.
درصد بالایی از رستوران ها از برنج فجر استفاده می کنند که تحت عنوان برنج رستورانی نیز شناخته می شود.

برنج شیرودی از بین انواع برنج های پرمحصول مازندران درجه کیفی پایین تری دارد. عطر و طعم آن در مقایسه با نمونه های فجر و ندا در درجه پایین تری قرار دارد.  برنج ندا نیز به عنوان یکی دیگر از نمونه های پرمحصول از لحاظ ویژگی های عطر و طعم به نمونه برنج فجر نزدیک است. در کنار سایر برنج های درجه یک ایرانی، گونه های مختلف برنج های پرمحصول نیز توسط کشاورزان عرضه می شود.

مقایسه برنج پرمحصول و برنج طارم

یکی از بهترین برنج های ایرانی، نمونه طارم آن است که توسط کشاورزان ایرانی در سطح وسیعی کشت می شود. امروزه در شهرهای شمالی کشور از جمله استان های مازندران و گیلان به صورت انبوه و گسترده برداشت می شود.

برنج طارم با توجه به آب و هوای منطقه و کیفیت خاکی که در آن کشت می شود، از ویژگی های کیفیتی متفاوتی برخوردار است. ویژگی های متفاوت برنج نیز باعث ایجاد نمونه های مختلفی از برنج طارم مثل طارم عطری، طارم هاشمی، طارم دم سیاه و…شده است.

با توجه تقاوت‌هایی که در برنج طارم و نمونه های پرمحصول وجود دارد در اینجا می خواهیم به مقایسه برنج پرمحصول و برنج طارم بپردازیم.

  • انواع نمونه های برنج طارم جزء گونه های درجه یک برنج ایرانی به شمار می آید. در مقابل نمونه های پرمحصول برنج در گونه های مختلف دارای عطر و طعم متوسط و در دسته بندی برنج های متوسط و گاهی پایین تر قرار می گیرد.
  • حجم برداشت این برنج در مقایسه با نمونه های طارم بیشتر است. سالیانه حجم قابل توجهی از نمونه های برنج در دسته بندی پرمحصول توسط کشاورزان برداشت می شود. در حالی که برنج طارم از نمونه های کم محصول به شمار می آید.
  • کیفیت برنج طارم درجه یک و از عطر و طعم بالایی برخوردار است. نمونه برنج هایی که از نوع پرمحصول هستند، ویژگی های عطر و طعم آنها متفاوت است. در حالت کلی عطر و طعم آن نسبت به نمونه طارم کمتر می باشد.
  • یکی از اصلی ترین تفاوت های بین برنج های پرمحصول و نمونه های طارم در قیمت آن است. قیمت عرضه طارم با توجه به درجه کیفیتی و حجم پایین برداشت آن از هر هکتار همیشه بالاتر از نمونه های پرمحصول است.
  • از لحاظ ویژگی های ظاهری نیز می توان به تفاوت بین این برنج و برنج طارم پی برد. در نمونه های طارم شکل ظاهری دانه برنج بلند و باریک است ولی در انواع پرمحصول این ویژگی ها کاملا برعکس می باشد.

قیمت و عرضه انواع برنج های پرمحصول

با توجه به کیفیت پایینی که در انواع ارقام این برنج وجود دارد، از قیمت پایین تری نیز برخوردارند. هر ساله بعد از برداشت برنج ایرانی و شرایط بازار، قیمت برنج در نمونه های پرمحصول نیز مشخص می شود. قیمت اصلی این برنج در مقایسه با قیمت در نمونه های مختلف برنج درجه یک بازار مشخص می شود. البته میزان عرضه و تقاضای بازار برای برنج های مختلف پرمحصول نیز در تعیین قیمت آن تاثیرگذار است.

هر کدام از گونه های مختلف برنج پرمحصول با توجه به ویژگی هایی که دارند با قیمت های مختلفی نیز عرضه می شوند. نمونه هایی مثل برنج فجر ویژگی های کیفیتی آن در مقایسه با سایر نمونه ها بالاتر است. به همین دلیل این نوع از برنج با توجه به نیاز بازار با قیمت بیشتری نیز به فروش می رسد.

برنج طارم روشن در دسته بندی برنج های پرمحصول

در سال های اخیر یک گونه جدید از برنج به دسته بندی برنج پرمحصول اضافه شده است. این برنج تحت عنوان برنج طارم روشن، زیر مجموعه برنج درجه یک طارم است. حجم برداشت آن نسبت به طارم درجه یک نزدیک به 2 و نیم برابر بیشتر است. این گونه برنج علاوه بر پرمحصول بودن، جزء نمونه های زودرس برنج نیز به شمار می آید. یعنی در مدت زمان کوتاهی به فصل برداشت می رسد.

برنج طارم روشن (احمدی روشن) با شرایط آب و هوایی و خاک بسیاری از استان های کشور سازگاری دارد. این ویژگی باعث شده تا سالیانه حجم بالایی از این گونه برنج پرمحصول در داخل کشور برداشت شود.

برای خرید هر کدام از نمونه های پرمحصول می توانید از مراکز فروش معتبر در این حوزه استفاده کنید. فروشگاه آنلاین کاویش به عنوان یکی از عرضه کننده های برنج ایرانی در کشور فعالیت می کند. تمام گونه های برنج در این سایت مستقیما از شالیزارهای شمال کشور به دست مصرف کنندگان می رسد. برای خرید هر کدام از نمونه های پرمحصول می توانید به کمک چند کلیک ساده اقدام به تهیه محصول در حجم مورد نیاز خود کنید. با خرید اینترنتی برنج از سایت کاویش می توانید محصول را درب منزل خود تحویل بگیرید.

پیشنهاد ویژه: همین حالا می توانید از فروشگاه کاویش برای خریدی مطمئن اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید