آموزش آشپزی, آموزش های خانگی

کشمش پلو خوشمزه و طرز تهیه آن

طرز تهیه کشمش پلو خوشمزه

کشمش پلو یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه ایرانی است که در سال‌­های دور در استان­‌های تبریز، اردبیل و مازندران پخته می­شد و بعد به دلیل طعم لذیذ و جدیدی که داشت به سایر نقاط کشور نیز گشترش یافت و امروزه در سراسر نقاط ایران یک غذای بسیار پرطرفدار محسوب می­‌شود. طرز تهیه کشمش پلو از دغدغه‌­های اصلی کسانی است که به آشپزی علاقه‌­مند هستند و در این مقاله به طرز تهیه کشمش پلو خوشمزه می‌­پردازیم.

کشمش پلو به دلیل دارا بودن کشمش که خاصیت زیاد و طعم شیرین دارد، یک غذای مقوی و شیرین و نمکی است. این غذا به میزان بالایی انرژی‌­زا بوده و برای کودکان و بزرگسالان مناسب است.

کشمش پلو
کشمش پلو مجلسی

کشمش پلو خوشمزه و مجلسی

مواد لازم برای درست کردن کشمش پلو

درست کردن کشمش پلو کار زیاد سختی نیست. کافی است با علاقه آموزش ببینید و سپس امتحان کنید و اولین کشمش پلوی لذیذی که با دستپخت خودتان آماده شده را سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه کشمش پلو برای 4 نفر به صورت زیر است:

  • برنج: 4 پیمانه
  • کشمش: 2 پیمانه
  • سینه یا ران مرغ: 4 تکه
  • کره: 4 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده: 3 قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز: به مقدار کافی
  • پیاز: 1 عدد درشت
  • پاپریکا: به مقدار کافی
  • زیره و دارچین: اختیاری و به مقدار کافی
  • زردچوبه: کم

درصورتی که از مرغ ریش ریش شده استفاده می­‌کنید، 150 گرم کافی است و در صورتی که از گوشت چرخ کرده استفاده می­‌کنید، 200 گرم کافی است.

در ادامه به طرز پخت کشمش پلو بدون گوشت نیز اشاره خواهیم کرد.

طرز تهیه کشمش پلو
کشمش پلو با گوشت

کشمش پلو با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه کشمش پلو خوشمزه + مراحل گام به گام

زمان آماده‌­سازی کشمش پلو در مجموع 2 ساعت و 15 دقیقه است. در طی این مدت مواد و وسایل را آماده کرده، برنج را آبکش می­‌کنید و در نهایت کشمش پلوی خوشمزه خود را سرو می­‌کنید.

مرحله اول: خیس کردن برنج و کشمش

اولین مرحله در پخت هر غذای پلویی، خیس دادن برنج است. ابتدا برنج (ترجیحاً دانه بلند) را به اندازه­ای که در بالا ذکر شد خیس کنید، خوب بشویید و در یک ظرف بریزید و تا دو ساعت صبر کنید تا حسابی خیس بخورد. بعد از آن کشمش‌­ها را تمیز کنید و دم آن را دور بریزید. سپس کشمش­‌ها را نیز شسته و در آب گرم بریزید تا خیس بخورد.

خرید برنج، یکی از دغدغه‌­های ایرانی­‌های دوست‌دار برنج محسوب می­‌شود. این مقاله پیشنهاد می­‌شود: چگونه برنج سالم، بهداشتی و باکیفیت انتخاب کنیم؟

مرحله دوم: تکه‌­های مرغ را آماده کنید

تکه­‌های مرغ را به‌­خوبی شسته و تمیز کنید. سپس آن را با پیاز، آب و زردچوبه در یک قابلمه بریزید و صبر کنید تا بعد از مدتی بپزد. بعد از نیم پز شدن به آن نمک و ادویه­‌جات را اضافه کنید. اگر دوست دارید می‌­توانید به آن آلو نیز اضافه کنید.

مرحله سوم: دم کردن برنج

زمان آن رسیده است که برنج را یک بار دیگر شسته و همراه با مقدار کافی نمک و روغن در یک قابلمه ریخته و روی شعله گاز بگذارید.

بعد از اینکه برنج به جوش آمد، آن را آبکش کرده و در قابلمه بریزید تا دم بکشد.

مرحله چهارم: آماده کردن کشمش

مرغ پخته شده را از قابلمه بیرون آورده و درون یک تابه بزرگ سرخ کنید. از آنجایی‌که مرغ‌­ها پخته هستند، پس مدت زمان سرخ کردن را به چند دقیقه کاهش دهید. در همین هنگام، کره را در ماهیتابه ریخته و روی حرارت ملایم بگذارید. بعد از اینکه نصف آن مایع شد، کشمش‌­ها را به آن اضافه کنید و تفت دهید. بافت کشمش در کره، پف دار و نرم می­‌شود و مزه اصلی کشمش پلو را رقم می­­زند. در این مرحله زعفران از قبل دم کرده را به محتویات ماهیتابه اضافه کنید و در آخر ماهیتابه را از روی حرارت بردارید.

مرحله پنجم: کشمش پلوی خوشمزه شما آماده سرو است!

در این مرحله برنج آبکش شده­‌ی دم کشیده را از حرارت برداشته و آن را در دیس بریزید و روی آن کشمش بریزید. می‌­توانید دوباره زعفران دم کرده به آن اضافه کنید. مرغ­‌های سرخ شده در روغن را کنار دیس گذاشته و سرو کنید.

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که کشمش پلو را با گوشت قرمز می­‌خورید، پس به جای مرغ از گوشت استفاده کنید و بعد از پختن آن، ریش ریش کرده و با پیاز تفت دهید و یا گوشت­‌ها را تکه تکه کنار برنج سرو کنید.

اگر کشمش پلو با گوشت مرغ ریش ریش شده را بیشتر می­‌پسندید، وقتی تکه‌­های مرغ در قابلمه پخته شدند، آن­ها را ریش ریش کرده و در پیاز تفت دهید و بعد کنار برنج سرو کنید.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که ته دیگ دوست دارید؛ پیشنهاد می‌­شود: پخت ته دیگ سیب زمینی با کاویش فود

کشمش پلو خوشمزه با برنج ایرانی کاویش

کاویش فود باکیفیت­‌ترین برنج‌­های ایرانی را در سبد محصولات خود دارد. اگر قصد پخت کشمش پلو با برنجی بسیار باکیفیت، معطر و دانه بلند را دارید، کاویش فود به شما برنج طارم محلی فریدونکنار، برنج هاشمی معطر، برنج هاشمی سرازارع، برنج دم سیاه، برنج صدری اعلاء، برنج خوشپخت را پیشنهاد می­‌کند. همچنین می­‌توانید از برنج کشت دوم نیز استفاده کنید که عطر و بوی فوق‌­العاده مطبوعی دارد. برنج ایرانی در انواع برنج معطر، برنج سفید مناسب­‌ترین برنج‌­های ایرانی برای پخت کشمش پلو هستند.

کشمش پلو خوشمزه بدون گوشت (گیاهی)

برای پخت کشمش پلو بدون گوشت از هویج و سیب­‌زمینی می­‌توان استفاده کرد. به‌­جای پختن مرغ یا گوشت، سیب‌­زمینی را سرخ کرده و بعد پیاز و هویج را تفت داده و این مخلوط را با برنج دم کرده سرو کنید. این کشمش پلو مناسب افرادی است که گیاه‌خوار هستند و گوشت مصرف نمی­‌کنند.

خواص کشمش و کشمش پلو

کشمش پلو از دو ماده اصلی برنج و کشمش تهیه می­‌شود. برنج حاوی انواع و اقسام ویتامین­‌ها به‌­خصوص ویتامین‌­های گروه B، فیبر و کربوهیدارت‌­های ضروری بدن می‌­باشد. کشمش نیز دارای خاصیت آنتی اکسیدانی، فیبر بالا، ویتامین‌­های ضروری و مهم بدن، کلسیم، پتاسیم و… می‌­­باشد. کشمش با دارا بودن میزان سدیم کم، مناسب افرادی است که مشکل کلیه دارند یا به دنبال رژیم با سدیم کم هستند. همچنین کشمش حاوی مقادیر زیادی آهن است که مصرف آن برای افرادی که کم خونی دارند، مناسب است. همچنین کشمش برای یبوست، مشکلات معده، کاهش استرس و ناراحتی اعصاب نیز مفید است.

اگر انتخاب شما برنج گیلان، برنج گلستان و برنج مازندران است، کاویش بهترین قیمت و کیفیت را یک جا جمع کرده است.

سخن آخر

تهیه کشمش پلو برخلاف اکثرغذاهای سنتی ایرانی به مهارت زیادی نیاز ندارد. شما با کمی دقت و رعایت نکات می‌­توانید خوشمزه‌­ترین کشمش پلو را بپزید. این غذا برای کودکان بسیار مقوی است و پیشنهاد می­‌شود حتماً هفته‌­ای یک بار آن را درست کنید. اگر قصد خرید برنج ایرانی از کاویش فود را دارید، می‌­توانید از تخفیفات کاویش و همچنین شرایط ارسال رایگان آن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید