آموزش آشپزی, راهنمای خرید

خواص برنج عنبربو ؛ همه‌چیز درباره این برنج جنوبی

خواص برنج عنبربو

تا چند دهه گذشته برنج فقط در نواحی شمالی کشور کشت می‌شد، اما در حال حاضر برنج فقط متعلق به خطه شمال نیست. طی چند دهه اخیر، شالیزارهای برنج در جنوب هم به وفور دیده می‌شوند. برنج عنبربو یکی از برنج‌های جنوب و از انواع برنج چمپا با طبع گرم است. در این مقاله درباره خواص برنج عنبربو و هر آنچه که لازم است درباره این برنج بدانید، صحبت خواهیم کرد.

برنج عنبربو چیست

قدمت کشت برنج عنبربو در خوزستان به ده سال پیش برمی‌گردد. این برنج همان‌طور که از اسمش پیداست عطر و بوی خوبی دارد، اما برنج دانه‌بلندی نیست و هنگام پخت هم زیاد قد نمی‌کشد. این برنج یکی از برنج‌های خوش‌پخت است و مطمئن باشید یک بار امتحان کردنش، شما را مشتری دائمی می‌کند. این برنج بی‌نهایت خوش‌طعم است و تفاوت طعم آن با برنج‌های دیگر کاملا محسوس است. یکی از خواص برنج عنبربو این است که بسیار سبک است و معده را سنگین نمی‌کند. مثل تمام برنج‌های دیگر، می‌توانید این برنج را به صورت کته و یا آبکشی بپزید و مصرف کنید.

خواص برنج عنبربو - ۱

برنج عنبربو یک برنج قد کوتاه و چاق است، اما عطر و بوی آن تمام خانه را پر می‌کند. قیمت برنج عنبربو در مقایسه با اکثر برنج‌های ایرانی و خارجی مناسب‌تر است و اقشار کم‌درآمد هم می‌توانند از آن استفاده کنند. یکی دیگر از خواص برنج عنبربو که آن را به یک محصول با ارزش تبدیل می‌کند، ارگانیک و طبیعی بودن آن است. این برنج در شالیزارهایی کشت می‌شود که هیچ سم یا ماده شیمیایی به خاک آن اضافه نمی‌شود و به همین دلیل کاملا سالم است و مصرف آن هیچ ضرری ندارد.

حتما بخوانید : مضرات خوردن برنج خارجی و عوارض آن

خواص برنج عنبربو و برتری آن در مقایسه با برنج‌های دیگر

برنج عنبربو برنجی با طبع گرم است و مثل برنج‌های شمال طبع سرد ندارد و برای کسانی که طبعشان سرد است مشکلی ایجاد نمی‌کند. تمام مراحل شالیکوبی و سورتینگ این برنج با دستگاه‌های مدرن و تمام اتوماتیک انجام می‌شود و به همین دلیل در مقایسه با دیگر برنج‌های ایرانی کمترین میزان دانه شکسته را دارد. دانه‌های ضعیف و ناقص که ممکن است در فرآیند پخت له شوند، در فرآیند سورتینگ و با دستگاه‌های لیزری شناسایی و جدا می‌شوند و به همین دلیل تمام دانه‌های سالم و خوش‌پخت باقی می‌مانند و به دست مشتری می‌رسند.

چرا نام این برنج عنبربو است

کشت عمده برنج عنبربو در زمین‌های خشک و سخت خوزستان با آب شوری که دارد در سال ۱۳۹۸ آغاز شد. در ابتدا کسی فکرش را هم نمی‌کرد که این برنج روزی به یک برنج پرطرفدار و پرفروش تبدیل شود. البته از آنجایی که این برنج دست‌رنج تلاش کشاورزان خون‌گرم و زحمت‌کش جنوبی است، تأثیر زیادی در محبوبیتش داشته است.

در لغت‌نامه دهخدا واژه عنبر به معنی ماده‌ای خوش‌بو است. هم‌چنین در جنوب یک نوع ماهی وجود دارد که داخل شکمش ماده‌ای خاکستری و خوش‌بو قرار دارد و مردم محلی جنوب به همین دلیل به این برنج و به خاطر بوی خوبی که دارد، عنبربو می‌گویند.

علاوه بر خوزستان و شهرهایی مثل شوشتر، اهواز، شادگان و دزفول، برنج عنبربو در استان ایلام، اصفهان، فارس و خراسان رضوی هم کشت می‌شود. این برنج هم قیمت مناسب و هم آنقدر طعم و مزه دارد که به راحتی با برنج‌های شمالی رقابت می‌کند و در رقابتی سالم در کنار برنج‌هایی مثل طارم، هاشمی و صدری قرار می‌گیرد.

طی چند سال اخیر این برنج در تهران و شهرهای ایران طرفداران زیادی پیدا کرده و خرید و فروش برنج عنبربو به صورت عمده و جزئی رونق زیادی پیدا کرده است.

انواع برنج عنبربو

  • برنج عنبربو سیروان
  • برنج عنبربو امامی
  • برنج عنبربو عبدالعزیز

برنج عنبربو سیروان بهترین نوع برنج عنبربو است. این برنج کیفیت بالایی دارد و در مناطق مختلف شهرستان سیروان ایلام کشت می‌شود. برنج عنبربو امامی مربوط به منطقه شوشتر است. برنج عنبربو امامی توسط فردی به نام بیژن امامی کشف و کارخانه این برنج در سال ۱۳۷۰ تأسیس شد. برنج عنبربو امامی را به نام برنج «گلالک» هم می‌شناسند. این برنج کمترین میزان دانه شکسته را دارد.

خواص برنج عنبربو - ۲

خواص برنج عنبربو

از آنجایی که این برنج در زمین‌های سخت کشت می‌شود، آب بسیار کمی نیاز دارد و شوری آب باعث شده این برنج بسیار سبک باشد و هضم راحتی داشته باشد. خبر خوش این است که از خواص برنج عنبربو می‌توان به رژیمی بودن آن اشاره کرد و می‌توانید با خیال راحت این برنج را مصرف کنید، چون هضم آسان این برنج باعث می‌شود کربوهیدرات به چربی شکم تبدیل نشود. هم‌چنین از آنجایی که این برنج به راحتی هضم می‌شود، معده و روده را بیش از حد تحریک نمی‌کند و حتی باعث کاهش التهابات و تحریکات معده و روده می‌شود.

حتما بخوانید : برنج برای زخم معده ؛ اگر زخم معده دارید بخوانید

برنج عنبربو تری‌گلیسیرید و فشار خون را پایین می‌آورد. این برنج برای کسانی که سوءتغذیه دارند توصیه می‌شود. کسانی که طبعشان سرد است می‌توانند به راحتی از این برنج استفاده کنند، چون طبع این برنج گرم است و باعث می‌شود بیماری‌های جسمی و روحی به حداقل برسند. این برنج سرشار از ویتامین‌های گروه E و B است و فیبر، مواد مغذی و معدنی زیادی دارد.

این برنج در هر برداشت محصول فراوانی تولید می‌کند و با توجه به خاکی که در آن رشد کرده، در مقابل شرایط آب و هوایی گوناگون و افراطی مقاوم است. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، این برنج کاملا ارگانیک است و در فرآیند کاشت، داشت و برداشت آن هیچ نوع کود و سموم شیمیایی استفاده نمی‌شود.

این برنج در مقایسه با برنج‌های شمال قیمت کمتری دارد و همه می‌توانند آن را تهیه کنند.

برنج عنبربو را چطور می‌پزند

احتمالا تا اینجا متوجه شده‌اید که این برنج از نظر ماهیت با برنج‌های شمالی متفاوت است، پس طبیعی است که روش پخت آن هم با برنج‌های شمال فرق داشته باشد. مثل تمام برنج‌های ایرانی، توصیه می‌کنیم برنج عنبربو را کته دم کنید تا ویتامین‌ها و مواد مغذی آن از بین نروند و خواص برنج عنبربو بعد از پخت هم باقی بمانند. اگر این برنج را آبکش و سپس دم کنید، عطرش را از دست می‌دهد و مقدار کمی عطر و بو خواهد داشت.

خواص برنج عنبربو - ۳

طرز پخت برنج عنبربو

  • قبل از اینکه برنج را دم کنید، حتما آن را از یک ساعت قبل در آب و نمک خیس کنید.
  • به اندازه یک بند انگشت آب بالاتر از سطح برنج در قابلمه (ترجیحا تفلون) بریزید و با مقداری روغن روی اجاق قرار دهید.
  • شعله گاز را زیاد کنید تا آب برنج بجوشد و تبخیر شود، سپس شعله را کم کنید و حتما زیر قابلمه شعله پخش‌کن بگذارید.
  • توجه داشته باشید تفاوت اصلی پخت برنج عنبربو با برنج‌های شمال، زمان طبخ آن است و برای پختن و دم کشیدن این برنج به زمان کمتری نیاز است.

1 نظر در “خواص برنج عنبربو ؛ همه‌چیز درباره این برنج جنوبی

دیدگاهتان را بنویسید