اطلاعات عمومی

برنج و لاغری

تاثیر برنج بر لاغری

یکی از اصلی ترین مواد غذایی در میان ایرانیان برنج می باشد. با این حال اکثر افرادی که به دنبال لاغری و تناسب اندام هستند، بر این باورند که این غذای پر مصرف باید از برنامه روزانه حذف گردد. در این مقاله جنبه های مختلف این ادعا را بررسی خواهیم کرد و نحوه صحیح گنجاندن برنج در برنامه غذایی و ارتباط برنج و لاغری را خواهیم آموخت.

هرم غذایی و نیازهای بدن

همه شما تا کنون هرم غذایی را دیده‌اید و با کاربردهای آن آشنا هستید. همانطور که می دانید، پله اول این هرم شامل نان و غلات می باشد و برنج نیز در این طبقه قرار می گیرد. بنابراین کاملا مشخص است که بدن ما نیاز به حجم بیشتری از این مواد در طول روز دارد.

دقت کنید که غلات تامین کننده انرژی، ویتامین های گروه ب و همچنین مواد معدنی مانند منیزیم در بدن می باشد. حال اگر به غلط این بخش مهم را حذف کنیم به دلیل نرسیدن این دسته از خواص به بدن و جایگزین نشدن آن ها موجب آسیب به سلامت خود خواهید شد.

برنج و لاغری

برنج را از رژیم غذایی خود حذف کنیم یا نه؟

قبل از هر چیز باید بدانید که دلیل اصلی تاثیر برنج بر وزن این است که پس از مصرف آن تمایل ما برای استفاده از کربوهیدرات ها و مواد قندی افزایش می یابد. در نتیجه مصرف برنج به صورت غیر مستقیم باعث افزایش وزن افراد خواهد شد.

با این حال حذف کامل و ناگهانی برنج به شدت غلط و مضر است زیرا بدون جایگزین کردن این ماده غذایی بسیاری از مواد لازم و ضروری به بدن نخواهند رسید. از عوارض حذف ناگهانی برنج می توان به کاهش قند خون و بی حالی، افزایش چین و چروک صورت و ریزش مو اشاره نمود.

بنابراین در صورت تشخیص پزشک و با یک برنامه غذایی سالم می توان با جایگزین کردن برنج آن را از مصرف روزانه خود حذف کنید. همچنین دقت کنید که در بسیاری از موارد نیاز به حذف کامل برنج جهت لاغری وجود ندارد و می توانید با استفاده درست از آن تناسب اندام خود را نیز حفظ کنید.

تاثیر سبوس برنج در لاغری

یک جز بسیار ارزشمند در برنج، سبوس آن می باشد. در واقع این ماده غذایی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان به چربی سوزی در بدن کمک می کند. همچنین فیبر موجود در سبوس برنج باعث زودتر سیر شدن و از سویی دیگر عبور سریعتر غذا در روده می شود. این موضوع خود باعث کاهش مصرف غذا و همچنین جذب کمتر چربی در روده است که تاثیر مثبت بر لاغری و کاهش وزن خواهد داشت.

نکات مصرف درست برنج برای لاغری

همانطور که پیشتر اشاره شد، برای داشتن اندامی متناسب نیاز به حذف کامل برنج از برنامه غذایی وجود ندارد. همه افراد می توانند با رعایت برخی نکات علاوه بر رعایت رژیم لاغری از خوردن غذاهای محبوب خود به همراه برنج لذت ببرند.

کنترل مقدار مصرف

نکته اولی که باید در هر رژیم غذایی رعایت شود، میزان کالری مصرفی می باشد. در واقع شما تا زمانی که بتوانید کالری دریافتی خود را کنترل کنید، کاهش وزن خود را نیز تضمین نموده اید. مطابق با استانداردهای تعریف‌شده میزان مصرف برنج در یک وعده غذایی می تواند یک فنجان باشد.

برنج و لاغری

استفاده از برنج به صورت مخلوط

یکی از راه های کاهش مصرف برنج و افزایش خواص آن، استفاده از سبزیجات و حبوبات به صورت مخلوط با آن می باشد. البته در این مرحله مراقب باشید تا مواد مضری همچون روغن، نمک زیاد و یا شکر را در برنج خود اضافه نکنید. می توانید برنج را به صورت غذاهایی همچون عدس پلو، سبزی پلو و کدو پلو به صورت کته و بدون روغن سرو کنید و از عطر و طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

برنج سفید یا قهوه ای

در هنگام خرید برنج ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که در برنامه غذایی خود برنج سفید را قرار دهید و یا قهوه ای؟ جواب ما به شما برنج قهوه ای می باشد. یکی از عوامل بسیار موثر در لاغری و کاهش وزن استفاده از فیبر می باشد. در واقع مواد غذایی دارای فیبر با اشغال کردن حجم زیادی از معده باعث ایجاد احساس سیری و کمتر غذا خوردن در شما می شوند.

از لحاظ ارزش غذایی نیز باید بدانید که برنج قهوه ای به دلیل دارا بودن سبوس بیشتر دارای مواد معدنی و ویتامین ب بالاتری می باشد.

مشاهده اطلاعات بیشتر برای خرید و قیمت برنج قهوه ای

روش پخت مناسب برای لاغری

بسیار جالب است بدانید که حتی نحوه پخت برنج می تواند بر افزایش یا کاهش وزن شما تاثیر داشته باشد. سعی کنید برنج را به صورت کته با آب و یاآب گوشت مطابق مراحل زیر بپزید.

  • ابتدا برای جدا شدن نشاسته اضافی برنج، آن را به خوبی آبکشی کنید و در نهایت به مدت یک دقیقه زیر آب سرد آبکشی را انجام دهید.
  • یک قابلمه را پر از آب گوشت و یا آب نموده و روی اجاقه گاز بگذارید تا به جوش بیاید.
  • پس از جوشیدن آب یا آب گوشت برنج را به آرامی به قابلمه اضافه نمایید و زیر آن را زیاد کنید تا آب آن کم شود.
  • کمی برنج را هم بزنید و درب آن را به همراه پارچه یا دم کنی ببندید.
  • اجازه دهید برنج دم بکشد و پس از آن نوش جان کنید.
تاثیر برنج بر لاغری

آشنایی با رژیم برنج

در آخر خوب است بدانید که همچون بسیاری دیگر از رژیم ها که بر مبنای ماده غذایی خاصی ایجاد شده‌اند، رژیم غذایی بر مبنای برنج نیز وجود دارد. در سال 1939 دکتر والتر کپمنر به منظور بهبود سلامت قلبی، کلیه و مبارزه با چاقی رژیم غذایی برنج را طراحی نمود. بر خلاف بسیاری از رژیم ها که تلاش زیادی برای حذف کربوهیدرات ها می کند، این رژیم از کربوهیدرات های پیچیده برای تامین انرژی بهره می برد.

در مقابل وجود میوه ها و سبزیجات حضور فیبر فراوان در برنامه را تضمین می کند. این موضوع باعث می شود تا در کنار تامین انرژی و حفظ سلامت بدن پس از مدتی به دلیل حذف مواد مضر و کم شدن میزان وعده های غذایی، کاهش وزن را تجربه کنید.

مزایای رژیم برنج

  • این رژیم بر مبنای کم کردن سدیم و چربی در مصارف روزانه می باشد. بنابراین علاوه بر لاغری موجب حفظ سلامت قلب و عروق است.
  • از آنجایی که مبنای اصلی این رژیم غلات و میوه و سبزی هستند، فیبر موجود در آن ها باعث رفع مشکلات گوارشی و بهبود آن خواهد شد.

معایب رژیم برنج

  • میزان کالری مصرفی در این رژیم کم است و بنابراین برای داشتن یک رژیم مناسب باید به خوبی برنامه غذایی غنی و زیر نظر متخصص ایجاد کنید.
  • به دلیل محدود بودن مواد غذایی مصرفی در این رژیم ممکن است پس از مدتی از رعایت کردن آن خسته شوید.

دیدگاهتان را بنویسید