اطلاعات عمومی, تغذیه و سلامتی, راهنمای خرید

سوغات مازندران چیست؟

سوغات شمال

استان مازندران یکی از خوش آب و هواترین استان‌های شمالی کشور می‌باشد. باغ‌های مرکبات، برنج ایرانی و انواع شیرینی ها و کلوچه‌های خوشمزه از مهم‌ترین سوغاتی‌های استان مازندران می‌باشند. همچنین به دلیل سواحل دریای خزر، ماهی‌های بسیاری در این استان صید و پخت می‌شود. صنایع دستی حصیر‌بافی و قالی بافی نیز از سوغاتی‌های غیر خوراکی این استان می‌باشد. در بازار‌های محلی شهر‌های مختلف می‌توانید تمامی این خوراکی‌ها و صنایع دستی را تهیه فرمایید. در صورت سفر به این استان خرید خوراکی‌های خوشمزه برای خود و اطرافیان را فراموش ننمایید. با معروف‌ترین خوراکی‌ها و سوغاتی‌های مازندران در ادامه آشنا می‌شویم.

سوغات شمال
خرید برنج از سوغات اصلی مازندران و شمال

خرید برنج مرغوب مازندران

از اصلی‌ترین سوغات‌ها در استان مازندران برنج اصیل محلی می‌باشد. زیرا برنج از وعده‌های اصلی خوراکی در میان ایرانیان بوده و جایگاه ویژه‌ای در سلامت خانواده دارد. برنج ایرانی شمالی مانند برنج هاشمی، برنج طارم محلی فریدونکنار و برنج صدری کیفیت بسیار بالایی در مازندران دارند. عطر، طعم و بوی این برنج‌ها مثال زدنی بوده و در دسته برنج‌های کم محصول محلی قرار خواهند گرفت. این برنج‌ها علاوه بر مصارف داخلی صادرات بسیاری نیز داشته و در خاورمیانه نیز محبوب‌اند. علاوه بر برنج‌های کم محصول فروش برنج‌های پرمحصولی همچون شیرودی، فجر و خوش‌پخت نیز در شمال کشور انجام می‌گیرد. تمامی این برنج‌ها از کیفیت و تازگی ویژه‌ای برخوردار می‌باشند. قیمت برنج هاشمی در کاویش‌ فود با توجه به مرغوبیت بی‌نظیر این برنج بسیار مناسب و خرید برنج همراه با ارسال رایگان می‌باشد.

شیرینی محلی پشت زیک

پشت زیک یا سوهان کنجدی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های استان مازندران می‌باشد. در تهیه این شیرینی کنجد نقش اساسی داشته و به آن شکر، عسل، گردو و کره آب شده می‌توان اضافه نمود. ابتدا کنجد را درون ماهی‌تابه حسابی تفت داده و سپس شکر و مابقی مواد را اضافه خواهیم کرد. نام این شیرینی از پرنده‌ای به نام زیک گرفته شده است. در صورت سفر به استان مازندران حتما این شیرینی دلچسب را امتحان کرده و برای عزیزان خود نیز به عنوان سوغات ببرید.

در تهران و شهر‌های اطراف می‌توانید سوغاتی و خوراکی‌های مازندرانی را با پیک درب منزل خود از سایت کاویش فود دریافت نمایید.

کماج نان شیرین سوغات مازندران

این شیرینی پرطرفدار شبیه به پنکک و یا کلوچه بوده و می‌توان گفت نان شیرین می‌باشد. طعم و مزه منحصر به فردی داشته و در میان مازندران بسیار محبوب است. ترکیبات اصلی شیرینی کماج آرد برنج، شکر، روغن، زعفران، زردچوبه، تخم‌مرغ، وانیل و گلاب است. شما می‌توانید کماج را از بازار‌های محلی مازندران و یا در بسته بندی‌های آماده تهیه بفرمایید. سرو این شیرینی با چای یک انتخاب بی‌نظیر خواهد بود. کماج محلی یکی از خوشمزه‌ترین‌های سوغات شمال و مازندران می‌باشد.

برنجک و یا بهاردانه

همان‌طور که از نام آن پیدا است این شیرینی از برنج درست شده و بسیار ترد و خوشمزه می‌باشد. در مهمانی‌های مازندرانی و جشن‌ها پخت و سرو شیرینی برنجک رواج دارد. شب یلدا یکی از شب‌های مهم بوده که برنجک و پشت زیک حتما پخت می‌شوند. در ادامه برای مراسم‌های متفاوتی چون بله برون و نامزدی نیز پخت شیرینی بهاردانه انجام می‌شود. در پخت برنجک دانه‌های برنج محلی مازندران در ابتدا آبکش شده و سپس با روغن سرخ می‌شوند. و در آخر به آن شکر و یا عسل و آبلیمو اضافه می‌شود.

دلال یا نمک سبز شمال

سبزی دلال با نام‌های دلار و یا نمک سبز شمال نیز شناخته می‌شود. دلال از سبزی‌های محلی شمالی ترکیب شده با نمک تهیه شده و در استان‌های مازندران و گیلان بسیار محبوب می‌باشد. در تهیه ماست و دلال و نازخاتون نیز نقشی اساسی دارد. همچنین مصرف دلار با خیار، پرتقال و آلوچه طرفداران در سراسر کشور بسیاری دارد. زیرا طبع این نمک سبز گرم بوده و میل نمودن آن همراه با خوراکی‌های سرد توصیه می‌شود. سبزی‌های درون آن شامل گشنیز، جعفری، سیر تازه، پونه کوهی با نام محلی اوجی، سوسنبر، بو انجیر و نعناع است. هر چند در شهر‌های مختلف ممکن است ترکیبات دلال کمی متفاوت از یکدیگر باشند. علاوه بر طعم فوق‌العاده دلار مصرف درست و مناسب آن فواید بسیار پزشکی نیز دارد.

دلال سبزی
خرید دلال سبزی مازندران در تهران

شما می‌توانید با چند کلیک ساده در سایت کاویش سبزی آماده دلال (و یا دلار) را در تهران داشته باشید. در صورتی که محصولات همراه با برنج مازندران خریداری شوند، ارسال شما نیز رایگان خواهد بود.

انواع ترشیجات سوغات مازندران

ترشی‌های خانگی و لواشک‌ها از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های شمال و مازندران می‌باشند. فروش این ترشیجات در تمامی شهر‌ها و حتی بین راه‌ها نیز رواج دارد. ترشی لیته بادمجان، ترشی سیر، ترشی آلبالو و مرکبات از معروف ترین ترشی‌ها در این استان می‌باشد. همچنین لواشک‌های خانگی و کارخانه‌ای مانند لواشک آلو، تمشک، آلبالو و کیوی نیز فروش بسیاری در استان مازندران داشته و هوش از سر مسافران خواهند برد. علاوه بر این‌ها خرید رب‌های محلی مازندران همچون رب گوجه، رب انار و آلوچه در پخت انواع غذا‌ها در بین مسافران طرفداران بسیاری دارد. آب‌نارنج محلی نیز یک چاشنی بی‌نظیر برای غذاها خواهد بود.

ماهی شمال و طعم بی‌نظیر آن

استان‌های مازندران و گیلان به دلیل ساحلی بودن شهر‌ها و دریای خزر فروش ماهی بسیاری دارند. ماهی‌های شمالی مانند ماهی سفید، ماهی کپور، ماهی ازون برون، ماهی کفال و کیلکا طعم بی‌نظیری دارند. طرفداران ماهی‌های شمال سرو این ماهی‌ها همراه با سبزی‌پلو را بسیار پسندیده و عاشق ترکیب سبزی‌های محلی و آلو در پخت ماهی شمال می‌باشند. استفاده از دلال سبزی ماهی در پخت این ماهی‌ها بسیار محبوب بوده و طعم دلپذیری به غذا می‌دهد. شما می‌توانید دلال ماهی شمال را نیز از سایت کاویش فود در تهران خریداری نمایید.

صنایع دستی سوغات مازندان

علاوه بر خوراکی‌های خوشمزه و بی‌نظیر، استان مازندران به صنایع دستی خود نیز معروف می‌باشد. حصیر بافی، صنایع چوبی، پارچه بافی، سفالگری، نمد مالی، جاجیم بافی، گلیم بافی، قالی بافی و جوراب بافی از بخش‌های متنوع صنایع دستی شمال کشور و به طور مخصوص استان مازندران می‌باشد. می‌توانید در کنار خرید انواع سوغاتی‌های خوراکی از صنایع چوبی، سفالی و قالی‌های بسیار زیبا نیز استفاده نمایید.

با خرید برنج مازندران طعم دلپذیر برنج محلی را با انواع سبزیجات منجمد شمالی در بسته بندی‌های آماده و ارسال رایگان درب منزل خود در تهران داشته باشید.

شالیزار برنج
شالیزار‌های برنج مازندران در شمال کشور

دیدگاهتان را بنویسید