آموزش آشپزی

طرز پخت برنج آبکش

طرز پخت برنج آبکش - کاویش

برنج یکی از انتخاب های اصلی غذاهای ایرانی است. برنج غذایی است که طعم خوشمزه ای دارد و به شیوه های مختلفی پخته شده و در کنار انواع خورش ‌ها و کباب‌ها سرو می ‌شود. در آشپزی ایرانی، طرز تهیه برنج آبکش ایرانی اهمیت زیادی دارد زیرا از برنج استفاده بسیاری می‌ شود و انواع غذاهای خوشمزه در کنار برنج طبخ می شود. حتی از برنج در ترکیب حبوبات، گوشت و سبزیجات استفاده شود.

پخت برنج به دو شکل برنج کته‌ و آبکش از ریزه کاری ‌ها و نکات مهمی برخوردار است که به عنوان یک آشپز باید با آن ها آشنا باشید. البته توجه داشته باشید که برنجی که به صورت کته پخته می ‌شود، خاصیت بیشتری نسبت به برنج آبکش دارد اما برنج آبکش خوشمزه تر است و در مهمانی ها و مجالس از این روش طبخ استفاده می شود.

فوت و فن پخت آبکش کردن برنج

فوت و فن پخت برنج آبکش - کاویش
فوت و فن پخت برنج آبکش

 اگر می خواهید به کدبانو بودن یک فرد پی ببرید، به چگونگی آبکش کردن برنج آن توجه کنید. همه خانم ها آشپزی می کنند و برنج می پزند اما اگر توجه کنید دست پخت آنها با یکدیگر متفاوت است؛ در پخت برنج آبکش تکنیک ها و فوت و فن هایی وجود دارد که دانستن آن ها باعث می شود برنج شما خوشمزه تر شود. اگر چه پخت برنج آبکش برای بیشتر خانم ها کار ساده و راحتی است اما فوت و فن هایی دارد که باید مدنظر قرار دهید. بسیاری از خانم‌ های خانه‌ دار هنگامی که مهمانی برایشان می‌ آید نمی‌توانند برنج خوبی را بپزند؛ ممکن است برنج ان ها زیادی شفته یا خام باشد.

حتما بخوانید : طرز تهیه برنج دودی

نکات مهم در پخت برنج آبکش ایرانی

مهم ترین موضوع برای آبکش برنج، خرید برنج مرغوب و با کیفیت است. توجه داشته باشید که هرچه برنج شما کیفیت بهتری داشته باشد در نهایت آبکش برنج شما بهتر و غذایتان خوش طعم تر و خوشمزه‌ تر خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه برنج آبکش ایرانی

  • برنج: 3 پیمانه
  • ۱ قاشق غذاخوری نمک (برای مرحله پخت برنج)
  • ۲ قاشق غذاخوری نمک (برای مرحله خیساندن برنج)
  • روغن به میزان کافی

طرز تهیه برنج آبکش با ته دیگ سیب زمینی

طرز تهیه برنج آبکش ایرانی - کاویش
طرز تهیه برنج آبکش ایرانی

برای این که طریقه درست کردن برنج آبکش را با دقت یاد بگیرید، موارد گفته شده در زیر به ذهن بسپارید:

  1.  برنج را پاک کنید

قبل از پخت برنج، لازم است برنج را به دقت پاک کنید تا سنگ ریزه یا شنی در آن نباشد، سپس آن را چند با آب ولرم شستشو دهید تا جایی که آب برنج زلال شود و سپس آب آن را دور بریزید.

  1. برای پخت بهتر برنج را بخیسانید.

برای تهیه برنج آبکش باید برنج را چند ساعتی (حداقل 2 ساعت و حداکثر 24 ساعت) خیس کنید تا سریع تر و بهتر بپزد. برنج را در کاسه‌ای ریخته و به آن آب و نمک اضافه کنید تا چند ساعت خیس بخورد. میزان آب ای در کاسه روی برنج را می پوشاند باید به اندازه 1 بند انگشت بالاتر از سطح برنج باشد. به ازای هر پیمانه برنج نصف قاشق غذا خوری نمک به برنج بیفزایید.

3- برنج را به آب در حال جوش اضافه کنید

سومین مرحله تهیه برنج آبکش

یک قابلمه مناسب انتخاب کنید و درون آن چند پیمانه آب، نمک و کمی روغن بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا به جوش بیاید. توجه داشته باشید که قابلمه شما اگر کوچک باشد برنج خراب می شود. برنج را به داخل قابلمه اضافه کرده و آن را با کفگیر خوب به هم بزنید. بعد از  10 دقیقه لازم است از صحت برنج اطمینان پیدا کنید. یک دانه برنج را برداشته و لای انگشت خود فشار دهید تا ببینید که و مغز آن سفت است یا پخته شده است.

اگر احساس کردید که مغز برنج شما پخته است، زمان آبکشی برنج فرا رسیده است. برنج را درون آبکش ریخته و با آب سرد بشویید. سپس قابلمه را با آب سرد شستشو دهید و بر روی اجاق گاز بگذارید تا آب داخل آن بخار شود.

4- برنج را در قابلمه ریخته و آن را دم کنید.

کمی روغن در کف قابلمه بریزید و اجازه دهید تا کمی داغ شود. برای ته دیگ می توانید از نان، سیب زمینی استفاده کنید. اگر می خواهید از نان برای ته دیگ استفاده کنید نان لواش را تکه تکه کرده و در کف قابلمه بچینید. اگر قرار است از سیب زمینی برای ته دیگ استفاده کنید، سیب زمینی را پوست گرفته و بشویید. سپس آن را به صورت حلقه حلقه برش داده و آن ها را در کف قابلمه بچینید. برنج را با کفگیر به روی ته دیگ ها بریزید. برنج را به شکلی در قابلمه بریزید تا شکل مخروطی به خود بگیرد. سپس مقداری کره حیوانی با روغن داخل قابلمه بر روی برنج بریزید.

5- دمکنی را بر روی قابلمه برنج قرار دهید.

در قابلمه را بکذارید، بهتر است که بر روی در قابلمه یک دم کنی قرار دهید تا برنج شما خوب بپزد تا نرم شود. حواستان باشد که شعله اجاق گاز باید کم باشد تا برنج نسوزد. اگر احساس می کننید که حرارت شعله اجاق گاز شما زیاد است و کم تر نمی شود  بهتر است از یک شعله پخش کن در زیر قابلمه استفاده کنید. شعله پخش کن مانع از سوختن و ته گرفتن برنج می شود. ابتدا حرارت را کمی زیاد کنید تا بخار در قابلمه ایجاد شود، سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا برنج به آرامی بپزد. برای پخته شدن برنج حدود 45 دقیقه زمان نیاز است. در این مدت زمان در بالای دمکنی بخاراتی مشاهده می کنید که علامت دم کشیدن برنج می باشد.

برنج آبکش به آب زیاد نیاز ندارد!

یکی از مواردی که باعث می شود برنج آبکشی خوب از آب در نیاید، ریختن آب زیاد داخل قابلمه است. آب زیاد باعث له و شفته شدن بیش از حد برنج می شود و یکی از دلایل فراموشی آبکشی سر وقت برنج همین موضوع می باشد. همچنین حین جوش خوردن برنج به میزان شعله دقت کافی داشته باشید. برای این که آب سریع تر جوش بیاید باید شعله را زیاد کنید. اما بعد از اضافه کردن برنج سعی کنید شعله را روی کم تنظیم کنید تا احتمال سر رفتن و له شدن برنج وجود نداشته باشد.

چند موقعیت اضطراری در آموزش برنج آبکش

  • اگر حس کردید برنج تان بیش از حد شور شده است، هنگام آبکشی می‌توانید مقدار بیشتری برای شستن برنج ها در نظر بگیرید. همچنین هنگام پخت آن در آب چند تکه سیب زمینی بین برنج ها قرار دهید تا نمک برنج کمتر شود.
  • در صورتی که برنج ته گرفت، برای رفع بوی ته گرفتگی مقداری نان روی آن قرار دهید. با کمک این راه حل این مشکل به راحتی برطرف می‌شود.
  • برای مجلسی شدن و قد کشیدن برنج تان هنگام جوشیدن برنج از یک استکان آب سرد یا دو قاشق روغن استفاده کنید.
  • هنگام جوشیدن برنج از یک قاشق آبلیمو یا ماست و دوغ کمک بگیرید تا برنج تان سفید تر شود و هرگز به یکدیگر نچسبد.

طرز تهیه برنج آبکش برای ۴ نفر، مخصوص مبتدی ها

طرز تهیه برنج آبکش برای 4 نفر

اگر برای اولین بار است که می‌خواهید برای ۴ نفر برنج آبکشی شده بپزید، تنها نکته ای که اهمیت دارد میزان برنج است تا بتوانید نتیجه خوبی برسید. در دستور پخت برنج آبکش مشخص شده است: هر کیلو برنج برای 6 الی 7 نفر کفایت می کند. بنابراین برنج مورد نیاز شما حدود نیم کیلو است که بعد از تهیه برنج خوب برای اطمینان بهتر می‌توانید از یک پیمانه استکان کمک بگیرید. به تعداد 4 نفر 4 پیمانه استکان برنج پر کنید و داخل یک ظرف بریزید. مراحل بعدی هم با توجه به گفته های قسمت قبل پیش بروید.

البته فراموش نکنید قابلمه انتخابی تان متناسب 4 نفر باشد، نه کوچک و نه خیلی بزرگ. هنگام آبکشی هم توجه کنید مغز برنج کاملا پخته شود و هنگامی که آن را با دست له می کنید مغز آن زبر و خشک به نظر نرسد. همچنین برای این که ته دیگ برنج آبکشی شده تان قشنگ شود می توانید از یک قاشق ماست و یک قاشق روغن مایع ته قابلمه بریزید و هم بزنید سپس برنج های آبکش شده را داخل قابلمه بگذارید و اطرافش را به صورت مخروطی شکل در آورید. درب قابلمه هم با یک پارچه نخی تمیز بپیچانید تا خوب دم بکشد.

طرز تهیه برنج آبکش فوری تنها در چند ثانیه

اگر عجله دارید و دوست دارید یک برنج آبکشی شده کاملا ایده آل بپزید، برایتان یک راه حل ویژه داریم. در ابتدا به دو قابلمه نیاز دارید که داخل آن آب بریزید و بگذارید هر دو قابلمه به جوش بیاید. داخل یکی از قابلمه ها برنج ها را بجوشانید و بعد از آبکش کردن آبکش را روی قابلمه دیگر  قرار دهید و در آن را بگذارید. در این شرایط برنج با کمک بخار آب خیلی سریع دم می کشد و کمتر از ۵ دقیقه آماده خوردن می شود.

در اکثر رستوران ها برای راحتی کارشان و مشخص نبودن تعداد مهمان ها از این روش استفاده می کنند.

نتیجه گیری

مراحل تهیه برنج آبکش در برخی از مناطق ایران با شهرهای دیگر متفاوت باشد، اما به طور کلی از یک اصول پیروی می کند. برای این که بتوانید برنج خوبی بپزید دستور پخت برنج آبکش را به صورت اصولی و قدم به قدم به شما آموزش دادیم تا بتوانید برنج مجلسی خوشمزه ای را در مهمانی ها و دورهمی های خود درست کنید.

به طور حتم همه از دستپخت خوب شما تعریف خواهند کرد. شما می توانید برای مهمانی ها و مجالس خود از انواع برنج ایرانی کاویش و غذاهای آماده و نیمه آماده آن امتحان کنید. به طور حتم طعم بی نظیر این غذاها به شما کمک می کند تا مهمانی و مجالس شما به بهترین نحو ممکن برگزار شود.