اطلاعات عمومی, تغذیه و سلامتی

برنج پخته شده چند روز در یخچال میماند؟

برنج پخته شده چند روز در یخچال سالم می ماند؟

برنج پخته شده چند روز در یخچال می ماند؟ این روزها با وجود مشغله کاری فراوان، تهیه غذای تازه در هر وعده کار سختی است و خانواده های ایرانی به خاطر علاقه بیش از حدشان به برنج، در پخت آن صرفه جویی نمی کنند. به همین دلیل، در اکثر وعده های غذایی برنج اضافه می آید. اما با با برنج اضافه چه باید کرد؟

 برنج پخته بیرون یخچال به دلیل رطوبت فراوان شرایط بسیار مناسبی برای رشد باکتری دارد و در صورت نگهداری آن خارج از محدوده دمای بالای ۵ درجه خیلی زود خراب می شود. همچنین مدت زمان نگهداری آن در یخچال بسیار محدود است. در این مطلب به نحوه نگهداری برنج و مدت زمانی که می توان برنج را در یخچال نگهداری کرد، می پردازیم.

حتما بخوانید : خواص برنج در طب سنتی

برنج پخته شده چند روز در یخچال سالم میماند؟

برنج پخته شده چند روز در یخچال سالم میماند؟

اولین نکته‌ای که باید در نگهداری برنج پخته شده بیرون یخچال در نظر بگیرید، قرار ندادن آن در محدوده دمای ۵ الی ۲۳ درجه سانتی گراد است. بالاتر یا کمتر از این محدوده از نظر رشد باکتری هیچ مشکلی ندارد. بنابراین اگر در هر وعده غذایی برنج تان اضافه آمد سعی کنید خیلی سریع آن را سرد کنید و آن را در یخچال نگهدارید.

طبق توصیه پزشکان تغذیه، برنج پخته شده به مدت ۳ الی ۴ روز در یخچال قابل نگهداری است.

نحوه نگهداری برنچ در یخچال، ظرف درب دار فراموش نشود!

نحوه نگهداری برنچ در یخچال

برای نگهداری برنج در داخل یخچال حتما از ظروف درب دار استفاده کنید. چرا که در صورت نداشتن هیچ محافظ احتمال آلودگی و در تماس بودن برنج با دیگر مواد غذایی موجود در یخچال وجود دارد. همچنین سعی کنید برنج را در طبقه ای قرار دهید که با مواد غذایی خام مانند میوه ها، سبزیجات، تخم مرغ و … در تماس نباشد.

برنج خیس شده چند روز در یخچال میماند؟

برنج سفید چند روز در یخچال میماند و یا این که آب برنج چند روز در یخچال میماند؟ تا به حال پیش آمده  برنج را خیس کنید اما از پخت آن پشیمان شوید؟ جای نگرانی نیست، برنج خیس خورده را می توانید به مدت دو روز در یخچال نگه دارید و تنها لازم است برای پخت آن باید آب برنج را دور ریخته و آب ولرم به آن اضافه کنید.

خواص آب برنج برای صورت؛معجزه آب برنج برای صورت

نحوه فریز کردن برنج پخته، صرفا برای نگهداری طولانی تر

نحوه فریز کردن برنج پخته

اگر قصد ندارید برنج را در دو سه روز آینده میل کنید برای نگهداری طولانی مدت، حتما آن را داخل فریزر قرار دهید. برای این کار ابتدا برنج را به وعده های غذایی مصرفی تقسیم کنید و در دمای اتاق بگذارید تا سرد شود. سپس داخل کیسه های مخصوص فریزر قرار دهید و هوای کیست را حتماً خالی کنید. دقت داشته باشید درب کیسه به خوبی بسته شود. کیسه های مخصوص فریزر بهترین گزینه برای نگهداری برنج داخل فریزر است. اما اگر تصمیم دارید طی یک الی دو هفته آینده برنج را میل کنید می توانید در ظروف مخصوص فریزر این کار را انجام دهید.

برای گرم کردن برنج منجمد شده می‌توانید از ظروف نچسب یا مایکروویو استفاده کنید. در صورت استفاده از مایکروویو حرارت را روی درجه ملایم قرار دهید تا زمانی که یخ برنج باز شود. سپس می توانید دما را افزایش دهید. برای گرم شدن بهتر برنج، مقداری آب به آن اضافه کنید. گرم کردن برنج با استفاده از  ظروف نچسب هم به همین شکل است. ابتدا برنج را روی حرارت ملایم قرار دهید و بعد از باز شدن یخ می‌توانید شعله را زیاد کنید.

اگر می‌خواهید برای گرم کردن برنج وقت‌تان گرفته نشود، برنج از شب قبل از داخل فریزر بیرون بیاورید و داخل یخچال بگذارید تا روز بعد یخ برنج کاملاً باز شده باشد.

از کجا بفهمیم برنج پخته خراب شده؟

برنجی که به خوبی در یخچال نگهداری شود و در ظروف درب دار قرار گیرد، کاملا سالم می ماند. اما اگر احساس کردید برنج سفت یا سخت شده استو بوی غیرطبیعی می‌دهد از مصرف آن خودداری کنید. همچنین لجز شدن سطح برنج نشانه ای از خراب شدن آن است.

به طور کلی، احساس هر گونه تغییری در بو و بافت برنج از میل کردن آن خودداری کنید، به خصوص برنج هایی که بیشتر از دو ساعت در بیرون از یخچال نگهداری شده است.

خوردن این نوع برنج ها باعث مسمومیت می شود و هنگام مشاهده هر یک از علائم خرابی، از چشیدن آن پرهیز کنید.

همچنین فراموش نکنید که برای استفاده مجدد از برنج پخته شده آن را به طور کامل گرم کنید. برای این کار از چند قاشق آب در برنج استفاده کنید و برنج را روی گاز یا داخل دستگاه مایکروویو قرار دهید. برای  اطمینان از گرم شدن کامل برنج هر چند دقیقه یک بار آن را هم بزنید.

مضرات برنج پخته شده مانده، مسمومیت را جدی بگیرید!

اگر جز افرادی هستید که مدام برنج تان باقی می ماند و مجبور می شوید آن را داخل یخچال نگه دارید باید با مضرات برنج پخته شده مانده آشنا شوید. غذای مانده در سفره های ایرانیان بسیار اتفاق می افتد که علت اصلی آن عادت بانوان ایرانی به زیاد پختن غذاست. همچنین خانم های ایرانی همیشه برای داشتن یک سفره رنگارنگ، انواع غذاهای ایرانی را سرو می کنند و این کار موجب دست نخورده باقی ماندن بعضی غذاها می شود. 

یکی از خطر هایی که برنج مانده شده در یخچال دارد آلوده شدن به باکتری خطرناک باسیلوس است. باسیلوس مسمومیت غذایی را افزایش می دهد و نشانه‌هایی مانند اسهال و استفراغ به همراه دارد. احساس درد، عضلات شکمی و گرفتگی آن هم جز علائم مصرف برنج مانده است. این باکتری در برابر حرارت بسیار مقاوم است و در صورت حضور تعداد زیاد آن در غذای مانده سلامتی بدن را بسیار تهدید می‌کند.

معمولاً  این نشانه ها بعد از ۶ الی ۱۵ ساعت پس از مصرف غذای آلوده نمایان می شوند که حالت استفراغ جز نشانه های رایج آن است.

به برنج پخته شده چه می گویند؟

به برنج پخته شده چه می گویند؟

 اگر برنج در کنار گوشت، کشمش و ادویه همچنین حبوباتی مانند عدس، باقلی و لوبیا پخته شود، به آن پلو می گویند و حبوبات به کار رفته در آن در کنار کلمه پلو قرار می‌گیرد؛ مانند باقالی پلو. اما اگر برنج بدون هیچ چیز پخته شود به آن چلو گفته می شود.

برای یادگیری دستور پخت برنج ایرانی روی مقاله کلیک کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای تشخیص برنج خوب اصل از برنج تقلبی پلاستیکی

نتیجه گیری

امیدواریم با خواندن این مطلب  به راحتی برنج خراب شده را تشخیص دهید و برای حفظ سلامتی تان از پخت برنج اضافه خودداری کنید. در این حالت دیگر دغدغه بابت نگهداری و جلوگیری از خراب شدن آن نداشته باشید.

برای خرید برنج باکیفیت و مرغوب، پیشنهاد می دهید با کلیک روی قیمت برنج طارم یا هاشمی اطلاعات دقیقی کسب کنید و بهترین تجربه را از خرید رقم بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید