آموزش آشپزی, آموزش های خانگی

اگر برنج زنده بود چکار کنیم؟

اگر برنج زنده بود چکار کنیم؟

برنج تان مدام سفت می شود و نمی دانید با برنج زنده چه کار کنید؟ باید با بهترین روش پخت آشنا شوید و فوت و فن های پخت یک برنج عالی را بدانید. درست کردن برنج مجلسی و خوب کار هرکسی نیست؛ مخصوصا زمانی که تصمیم دارید برنج را برای یک مهمانی خاص بپزید. در ادامه با روش پخت برنج ایرانی آشنا می شوید تا بتوانید از سفت شدن برنج به خوبی جلوگیری کنید.

سفت شدن برنج یکی از اصلی ترین مشکلات حین پخت برنج است که ممکن است برای هر خانم خانه‌داری اتفاق می‌افتد. به خصوص خانم هایی که به تازگی زندگی خود را شروع کردند و هیچ تجربه در پخت برنج ندارند.

دلایل مختلف زنده بودن برنج

چرا برنج خشک می شود؟ دلایل بسیاری باعث دم نکشیدن یا زنده ماندن و خشک شدن برنج می شود که در ادامه با این دلایل آشنا می شوید:

1.اولین دلیل جوشاندن کم

اولین دلیل زنده بودن برنج

اگر تصمیم به تهیه برنج آبکشی دارید، باید مدت زمان مشخصی برای جوشاندن برنج در آب در نظر بگیرید. یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث سفت شدن برنج می‌شود کم جوشاندن آن است. خیلی ها به خاطر ای نکه برنج آبکشی شده شفته نشود آن را کم می جوشانند. اما در مقابل جوشاندن کم برنج باعث سفت شدن آن و خراب شدن نتیجه کار می شود.

به خاطر جوشانده نشدن کافی، دانه های برنج به صورت زنده باقی می مانند و حتی هنگام دم کشیدن هم نرم نمی‌شوند و در نهایت هنگام میل کردن احساس می کنید برنج سفت و خشک است. حال مدت زمان جوشاندن برنج چقدر است؟ مدت زمان جوشاندن هر برنج متفاوت است که با تجربه و امتحان کردن می‌توان به نتیجه دقیق برسید. پس نمی توان مدت مشخص برای جوشاندن برنج در نظر گرفت.

2.کم ریختن آب در برنج کته

دومین دلیل زنده بودن برنج

یکی دیگر عواملی که باعث سفت شدن برنج می شود کم ریختن آب در برنج کته است. روش کته بر خلاصه روش آبکشی لازم به جوشاندن و صاف کردن دانه های برنج نیست! اما برای پخت باید کمی آب داخل برنج بریزید و اجازه دهید برنج ها با آب جوشانده و سپس آب کاملا تبخیر شود. در این حالت باید به اندازه کافی آب داخل برنج بریزید تا برنج نه خیلی سفت شود و نه خیلی نرم.

3.نگذارید برنج خوب دم بکشد!

برخی ها هنگام دم کردن برنج مدام درب قابلمه را باز می کنند و نمی گذارند برنج با بخار آب پخته شود و به اصطلاح برنج سرد می شود. اما سوال می پرسند “چرا برنج سفت می شود” برداشتن مداوم درب قابله مانع خوب دم کشیدن برنج می شود.

پس خوب دقت کنید، بعد از قرار دادن دمکش حداقل حدود ۲۰ دقیقه درب قابلمه را برندارید.

4.کم و یا اصلا نریختن روغن

چهارمین دلیل زنده ماندن برنج

کم یا اصلاً ریختن برنج باعث سفت شدن برنج می شود. خیلی ها به خاطر طرز تهیه برنج رژیمی، متاسفانه روی برنج روغن نمی ریزند. اما غافل از این که برنج بدون روغن سفت و خشک می شود. البته این نکته به این معنا نیست که روی برنج بیش از حد روغن بریزید. تنها لازم است به مقدار کافی از روغن روی برنج استفاده کنید تا دانه های برنج از حالت خشکی در بیاید.

 بهترین روش استفاده از روغن این است که هنگام آبکشی مقداری کمی ته قابلمه روغن بریزید و مابقی آن را بعد از دم دادن برنج داغ کرده و روی برنج ها بریزید. در روش کته هم روغن را از همان ابتدا به برنج اضافه می کنید تا به خوبی وارد دانه های برنج شود و از سفت شدن آن جلوگیری کند.

5.زیاد کردن بیش از حد شعله

بالا بردن شعله هم باعث سفت شدن برنج می شود. خیلی ها به این نکته اهمیت چندانی نمی دهند و فکر می‌کنند زیاد کردن شعله باعث دم دادن زودتر برنج می‌شود و زودتر می‌توانند از برنج استفاده کنند. اما دم کشیدن مراحل خاص خودش را دارد و برنج باید در یک مدت زمان مشخصی روی شعله خیلی کم قرار گیرد.

به خاطر بالا بودن شعله، آب دانه های برنج زودتر تبخیرشده و باعث زنده ماندن برنج می شود. همچنین این نکته را باید موقع آبکش کردن هم در نظر بگیرید تا دانه های برنج به اندازه کافی داخل آب پخته شود.

مقاله پیشنهادی: نحوه پختن برنج دمی ایرانی

چاره برنج دم نکشیده

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که برای پخت برنج عجله دارید. اما هنوز برنج دم نکشیده باشد؟ در این مواقع که برنج دم نکشیده چیکار کنیم؟ آیا زیاد کردن شعله کمکی به این قضیه می کند یا خیر؟ زیاد کردن شعله نه تنها کمک می کند بلکه باعث خشک ماندن و همچنین سوختن آن می شود. تنها کافی است نصب برنج قابلمه را خالی کنید و در یک قابلمه جداگانه بریزید و نصف فنجان آب داخل هر دو قابلمه بریزید و قابلمه را روی شعله قرار دهید.

 شعله را هم فقط به مقدار کمی از حد متوسط بیشتر کنید. هر دقیقه دسته‌های قابلمه را بگیرید و برنج ها را تکان دهید تا برنج ته نگیرد. حدود ۵ دقیقه طول می کشد تا برنج هر دو قابلمه دم بکشد این مدت هرگز درب قابلمه را برندارید.

اگر برنج زنده بود چکار کنیم؟

اگر برنج زنده بود چکار کنیم؟ تا این لحظه متوجه شدیم برای پیشگیری از این مشکل، ابتدا باید دلایل اصلی که باعث سفت شدن برنج می شود را بررسی کنیم. حال اگر با این مشکل روبرو شدید، چه باید کرد؟ مواجه شدن با برنج زنده تنها کافی است مقداری آب و روغن بریزید تا با بخار آب خوب دم بکشد.

بیشتر بخوانید : برنج لاشه چیست؟ مخصوص دسردوست ها

نکات کوچک اما مهم پخت برنج

نکات مهم پخت برنج
  • اولین نکته برای تهیه برنج خوب خرید برنج با کیفیت است. سعی کنید برنج درجه یک، خوش پخت و خوش عطری برای تهیه برنج آبکش انتخاب کنید.
  • برنج های کهنه تر عطر و طعم بهتری دارند و پخت آن ها راحت تر است.
  • حتماً برای تهیه برنج آبکش برنج حدود ۳ الی ۴ ساعت قبل از درست کردن خیس کنید تا آن به خوبی به خورد برنج برود.
  • برای این که برنج تان بهتر شود هنگام جوشاندن یک استکان آب سرد داخل قابلمه بریزید.
  • هنگام درآوردن برنج تنها کافی است کمی آن را زنده بردارید تا برنج بهتر شود و حالت یک دستی داشته باشدو
  • حتما قابلمه مناسب برای پخت برنج انتخاب کنید. نه خیلی بزرگ باشد و نه خیلی کوچک.
  • استفاده از دمکنی را فراموش نکنید. دمکنی مانع از برگشتن قطرات مایع برنج می شود.

نتیجه گیری

حال که می دانید اگر برنج زنده بود چکار کنیم راحت تر برای تهیه برنج دست به کار می شوید. تهیه برنج خوش عطر و مجلسی تنها با خرید برنج طارمی یا هاشمی و دانستن نکات کلیدی امکان پذیر است. مطمئنا می دانید برنج هاشمی یا طارم به عنوان بهترین برنج ایرانی شناخته می شود که برای تهیه آن می توانید با کلیک رو قیمت برنج هاشمی از ویژگی آن مطلع شوید.

دیدگاهی در مورد “اگر برنج زنده بود چکار کنیم؟

  1. Momi گفت:

    استاد چرا وقتی یک سوال مطرح میشه و دنبال راه چاره هستیم شما کلی پیش گفتار میفدمایید که ضرورنی هم نداره لطفا راه حل و بفرمایید .با تشکر از لطف و عنایت شما .

دیدگاهتان را بنویسید